تقسیم‌بندی صرافی‌ها توسط بانک مرکزی

در حالی بانک مرکزی اسامی صرافی‌های بازار را برای دریافت دلار از صرافی بانک‌ها به منظور جلوگیری از تشکیل صف و ازدحام تقسیم‌بندی و فهرست اسامی آنها را اعلام کرده که قیمت دلار در بازار چند نرخی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته صرافی‌های واقع در میدان فردوسی قیمت فروش دلار را ۱۰۵۰ تومان و قیمت خرید را بین ۱۰۴۳ تا ۱۰۴۵ تومان بر روی تابلوهای خود درج کرده‌اند.

این در حالی است که صرافی بانک‌ها هر دلار را دیروز به قیمت هفته گذشته یعنی ۱۰۴۵ تومان به صرافی‌های بانکی و با قیمت ۱۰۵۰ تومان به مردم می‌فروختند. در عین حال هم صرافی‌های بانکی و هم صرافی‌های بازار شرایطی را براساس ضوابط بانک مرکزی روی درب‌های خود به صورت اطلاعیه برای مراجعان و خریداران دلار درج کرده‌اند.

برخی از صرافی‌های مجاز در این تابلوها اعلام کرده‌اند که طی اعلام بانک مرکزی ارز مسافرتی با شرایط ذیل تحویل می‌گردد:

۱- اصل بلیت OK شده و کپی آن فقط برای سفرهای هوایی؛

۲- اصل پاسپورت با خروجی پرداخت شده و کپی آن؛

۳- در صوت داشتن پرینت به جای بلیت باید مهر آژانس روی پرینت بلیت خورده باشد ( اصل و کپی پرینت لازم است)؛

۴- مبلغ تحویلی با شرایط بالا ۲ هزار دلار می‌باشد که مبلغ آن فقط به صورت چک پول دریافت می‌شود. همچنین به اشخاص خارجی یا مقیم خارج با پاسپورت خارجی و بلیت خارجی ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد و همین‌طور به دانشجویان بدون خروجی.

همچنین در اطلاعیه‌هایی دیگر اعلام کرده‌اند:

۱- به مسافر دریایی و زمینی ۲ هزار دلار تعلق می‌گیرد در صورت داشتن بلیت و خروجی؛

۲- به همراه مسافر هوایی ۲ هزار دلار تعلق می‌گیرد در صورت داشتن بلیت و خروجی؛

۳- به همراه مسافر زمینی هزار دلار تعلق می‌گیرد در صورت داشتن خروجی و بلیت جداگانه.

در همین حال، صرافی بانک ملی فهرست اسامی ۱۷ صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی را بر روی درب خود نصب و اعلام کرده است که فروش ارز به صرافی‌های نامبرده در فهرست امکانپذیر خواهد بود. برای صرافی‌های شهرستان حداکثر ۵۰ هزار دلار و برای صرافی‌های تهران ۱۰۰ هزار دلار.

همچنین صرافی بانک ملی در اطلاعیه دیگر اعلام کرده است: فروش ارز به مسافران هوایی در صورت ارائه گذرنامه، بلیت هوایی با مهر آژانس، فیش عوارض خروج با حضور صاحب گذرنامه، به میزان حداکثر ۲ هزار دلار به صاحب گذرنامه و ۲ هزاردلار به هریک از همراهان یا ۱۵۰۰ یورو به صاحب گذرنامه و ۱۵۰۰ یورو به هر یک از همراهان. (کپی و اصل)

در ادامه مطرح شده است که فروش ارز به مسافران زمینی در صورت ارائه گذرنامه، بلیت زمینی با مهر شرکت فروشنده بلیت، فیش عوارض خروج با حضور صاحب گذرنامه، حداکثر هزار دلار به صاحب گذرنامه و هزار دلار به هر یک از همراهان یا ۸۰۰ یورو به صاحب گذرنامه و ۸۰۰ یورو به هر یک از همراهان. با اعمال این محدودیت‌ها در بازار خرید دلار و ناکافی بودن مقدار ارز فروشی اعلام شده مسافران مجبور هستند که بقیه ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و همین امر باعث شده که یک نظام چند نرخی برای دلار در بازار ایجاد شود.

در این شرایط دلالان و سفته‌بازان بازار ارز قیمت فروش دلار را ۱۰۷۰ تومان اعلام می‌کنند، اما در عین حال صرافی‌های مجاز برای قیمت آزاد نرخی بالاتر از قیمت اعلام شده توسط دلالان یعنی به میزان ۱۰۷۵ تومان مطرح می‌کنند.

در شرایط فعلی می‌توان ادعا کرد که اختلاف قیمتی معادل ۲۰ تا ۲۵ تومان در هر دلار بین نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی و نرخ بازار آزاد وجود دارد و عملا نظام تک نرخی شناور دیده نمی‌شود.در کنار این موارد، بازهم برخی از صرافی‌ها قیمتی برروی تابلوهای خود درج نکرده‌اند یا برخی از آنها تنها قیمت برخی از ارزها یا سکه‌ها را درج کرده‌اند.

مشاهدات خبرنگار مهر از بازار ارز حاکی از این مطلب است که صف‌های خرید و فروش دلار در بازار ارز از بین رفته و هیچ وضعیت ناهمگونی از این لحاظ در بازار به چشم نمی‌خورد. اسدا... اسدپور مدیرعامل صرافی بانک ملی درباره اعلام فهرست اسامی ۱۷ صرافی که تنها به آنها ارز ارائه می‌شود، گفت: این فهرست توسط بانک مرکزی اعلام شده است. وی ادامه داد: برای اینکه ۵۰ صرافی فعال در تهران و صرافی‌های شهرستان ارز مورد نیاز خود را تامین نمایند و همچنین برای جلوگیری از ازدحام در مقابل صرافی بانک‌ها، بانک مرکزی تصمیم گرفت که صرافی‌های مجاز را تقسیم‌بندی کند.

اسدپور عنوان کرد: هر یک از صرافی بانک‌ها که در این کار همکاری می‌کنند، مجاز هستند که به صرافی‌های بازار که اسامی آنها توسط بانک ملی به آنها اعلام شده است، دلار تحویل دهند. اسدپور تصریح کرد: این صرافی‌ها باید ارز دریافت شده از صرافی بانک‌ها را با قیمت اعلام شده به‌فروش برسانند و سایر صرافی‌هایی که اسامی آنها در لیست نیست را تامین کنند. برخی از صرافی‌های شهرستان‌ها نیز دفاتری در تهران دارند که دلار را تحویل می‌گیرند و روزانه به شهرستان‌های خود ارسال می‌کنند.