تاریخچه ۳۹ ساله بازار طلا

دنیای اقتصاد - یک روز پس از عبور سریع طلا از قله ۱۴۰۰ دلار برای هر اونس، دیروز قیمت جهانی طلا مجددا در مسیر سراشیبی قرار گرفته و به مرز ۱۴۰۰ دلار بازگشت. به دنبال این تحول، بازار داخلی طلا نیز واکنش نشان داد و سه هزار تومان از قیمت سکه طرح جدید کاسته شد. بازار ارز داخلی همچنان در وضعیت ثبات قیمت به سر می‌برد و دلار آزاد با نرخ ۱۰۶۰ تومان مبادله می‌شود و سایر ارزها نیز متناسب با تغییر در برابر دلار دچار نوسان می‌شوند. قیمت هر اونس بیش از ۱۸ دلار کاهش یافت

طلا در مسیر بازگشت

مسعودرضا طاهری- بهای طلا در بازار‌های جهانی به مرز ۱۴۰۰ دلار باز گشت. دیروز قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از ۱۸ دلار کاهش نسبت به روز سه‌شنبه تا ساعت ۱۵ به وقت تهران به زیر ۱۴۰۰ دلار نزول کرد.

روز گذشته بازار سکه داخلی نیز با افت ۳۰۰۰ تومانی سکه بهار آزادی تا رسیدن به حد قیمت ۳۴۷ هزار تومان همراه بود. سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع سکه دیروز را بدون تغییر قیمت به نرخ ۳۷۰ هزار تومان، ۱۷۵ هزار تومان و ۸۸ هزار تومان فروخته شد. بازار ارز نیز به‌جز افت ۵ تومانی قیمت یورو تغییر خاصی را ثبت نکرد. یورو به نرخ دولتی ۱۴۴۵ تومان و نرخ آزاد ۱۴۷۵ تومان به متقاضیان عرضه شد. دلار آزاد آمریکا در بازار کماکان ۱۰۶۰تومان فروخته می‌شود.قیمت طلا که طی روزهای اخیر تا ۱۴۲۵ دلار نیز بالا رفته بود، با افت ارزش مواجه شده و تمایل به حراج، قیمت آن را در مسیر سراشیبی قرار داده است.

ارزش دلار در مقابل یورو و پوند روز گذشته با رسیدن به ۳۷۸۵/۱ به ازای هر یورو و ۵۹۹۱/۱ به ازای هر پوند اندکی تقویت شد. احتمالا افت قیمت طلا امروز تاثیر منفی بیشتری بر نرخ سکه خواهد داشت.