معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره الزام بانک‌های تازه خصوصی‌شده به رعایت مفاد بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی گفت: هر جا تخلف هست باید با آن برخورد شود. اصغر ابوالحسنی‌هستیانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تخلفات بانک‌های تازه ‌خصوصی‌ شده از بسته سیاستی ـ نظارتی سال ۸۹ اظهار کرد: ممکن است برخی تخلفات وجود داشته باشد؛ اما هر جایی که هست باید با آن برخورد شود.

وی درباره ترفندهایی که برخی از بانک‌های تازه خصوصی‌شده برای دور زدن بسته و بالا بردن نرخ سود به کار می‌گیرند، گفت: بانک‌ها موظفند بسته سیاستی ـ نظارتی و بانکداری اسلامی را براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا اجرا کنند.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه دولت هنوز یک صندلی در هیات‌مدیره این بانک‌ها دارد، آیا نظارتی هم انجام می‌دهد، گفت: بانک مرکزی هم ان‌شاءالله نظارت دارد و ما هم در حال نظارت هستیم؛ اما نظارت واقعی با خود بانک و بانک مرکزی است. به گزارش ایسنا تخلف از بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی از سوی بانک‌های تازه‌خصوصی شده به خصوص در زمینه نرخ سود در دو، سه ماه اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است. پس از واگذاری سه بانک دولتی تجارت، ملت و صادرات در بورس، نظارت دولتی از این بانک‌ها برداشته شد و تنها نظارت بانک مرکزی بر آنها حاکم شد. در این میان

بانک ملی که بانکی ۱۰۰ درصد دولتی است، بسته بانک مرکزی را تا حد زیادی رعایت‌ می‌کند؛ اما بانک‌های دیگر چندان خود را ملزم به رعایت قوانین بسته نمی‌دانند و به ترفندهایی آن را دور می‌زنند و اکثرا نرخ سود ۱۲ درصدی عقود مبادله‌ای در این بانک‌ها رعایت نمی‌شود.