تخفیفات جدید بیمه شخص ثالث

رییس کل بیمه مرکزی گفت: طرح‌های جدیدی برای سازماندهی تخفیفات بیمه شخص ثالث در مرحله کارشناسی قرار دارد و پس از نهایی شدن و تصویب شورای عالی بیمه و هیات دولت به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، در رابطه با آزاد‌سازی بیمه‌های شخص ثالث، با تاکید براینکه این بیمه ماهیتی اجباری دارد، اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس، قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث را دولت تعیین می‌کند. وی در ادامه با ذکر مثالی درخصوص این بیمه‌نامه‌ها، گفت: در بیمه‌های تامین اجتماعی حداقلی توسط دولت تعیین می‌شود به نحوی که اگر شرکت‌های بیمه بخواهند خدمات و سرویس‌های بیشتری به مشتریان خود ارائه دهند باید مازاد آن را از طریق بیمه‌های درمان و تکمیلی اخذ کنند. این مقام مسوول بیمه، افزود: بیمه مرکزی درصدد است برای بیمه‌های شخص ثالث نیز یک حداقل سرویس و قیمتی را به تصویب دولت برساند، به صورتی که اگر نهاد‌های بیمه‌ای مایل باشند خدمات بیشتری را که فراتر از حداقل‌های منظوره در این بیمه‌نامه است به مشتریان خود ارائه دهند باید در چارچوب ضوابط مشخص شده عمل کنند. به گفته وی، در حال حاضر کار کارشناسی در این رابطه در حال انجام است، اما هنوز مراجع ذی‌ربط به جمع بندی نرسیده‌اند که امیدواریم با تحقیقات انجام شده حداقل در ماه‌های اخیر در قسمت ارائه تخفیفات این طرح به تصویب رسیده و موارد دیگر نیز با بررسی‌های مناسب به زودی مورد موافقت هیات دولت قرار بگیرد. فرشباف با تاکید براینکه بیمه مرکزی در سال جاری راهنمایی‌های لازم را در این رابطه به شرکت‌های بیمه ارائه کرده‌ است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از شرکت‌های بیمه به مناسبت‌های مختلف به افرادی که خساراتی را به وجود نیاورده‌اند تخفیفاتی را در بیمه‌نامه‌های بدنه و شخص ثالث ارائه می‌کنند. وی تصریح کرد: این نهاد سعی می‌کند سازوکار‌های موثری را برای اجرایی کردن این تخفیفات انجام دهد، چرا که با قرار دادن این موارد در کنار بیمه‌های شخص ثالث سازماندهی این بیمه‌نامه در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کارآمد خواهد بود. به گفته وی، طرح‌های مذکور هنوز در مرحله کارشناسی قرار داشته و با نهایی شدن این کارشناسی‌ها و تصویب شورای عالی بیمه و هیات دولت به شرکت‌های بیمه ابلاغ خواهد شد.

سرانه حق بیمه هر ایرانی ۴ دلار اعلام شد

رییس کل بیمه مرکزی ایران رقم حق بیمه سرانه هر ایرانی را ۴ دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در دنیا معادل ۳۷۰ دلار است. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر رقم حق بیمه سرانه در کشور را معادل ۴ دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که رقم حق بیمه سرانه در دنیا معادل ۳۷۰ دلار است، بنابراین شکاف عظیمی بین حق بیمه در ایران و سایر کشورها وجود دارد.

بیمه‌های عمر و زندگی

رییس کل بیمه مرکزی ایران بر افزایش سرانه بیمه در کشور با توجه به تولید ناخالص داخلی تاکید و بیان کرد: در همه دنیا معمولا سهم بیمه‌های عمر و زندگی از کل بیمه‌ها ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد بقیه را بیمه‌های غیرزندگی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به ضریب ۴/۱ درصدی نفوذ بیمه و سهم ۷ درصدی بیمه‌های عمر و زندگی در پرتفوی صنعت بیمه کشور، بر افزایش سهم بیمه‌های عمر و زندگی تاکید و بیان کرد: در این زمینه برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی ترسیم شده است.

فرشباف ماهریان هدف از این برنامه‌ریزی‌ها را ایجاد یک بازار رقابتی در بخش بیمه‌های عمر و زندگی عنوان و تصریح کرد: در بحث کوتاه‌مدت انگیزه‌های مادی را بیشتر مد نظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: به همین منظور در کنار خدمات سپرده‌های بانکی، علاوه بر اینکه بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی پس اندازی برای بیمه‌گذاران تلقی می‌شود، سعی کرده‌ایم که درآمد و منفعتی هم از این محل به افراد تعلق گیرد و در کنار آن از رسیدگی‌های پزشکی نیز برخوردار شوند. رییس شورای عالی بیمه کشور کسب سود در کوتاه‌مدت را باعث ایجاد انگیزه برای سپرده‌گذاران بیمه‌های عمر و زندگی دانست و عنوان کرد: در برنامه بلند مدت هم به دنبال تنوع بیمه‌ها با اشکال ساده با برند شرکت‌های بیمه هستیم.

فرشباف ماهریان با اشاره به اصلاح آیین‌نامه بیمه‌های زندگی بر اساس مطالعات و کارهای کارشناسی در دو سال گذشته گفت: بیمه‌های زندگی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین بر اساس برنامه اصلاح آیین‌نامه‌ها در شورای‌عالی بیمه تا پایان امسال آیین‌نامه بیمه‌های عمر و زندگی با شرایط بهتری عرضه خواهد شد. وی گفت: در حال حاضر، میزان پرداختی شرکت‌های بیمه در قبال فوت در بیمه‌های عمر از یکصد میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که دلیل آن متناسب بودن مبلغ بر اساس شرایط روز است.

بیمه‌های اتکایی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دریافت سهم ۵۰ درصدی پوشش‌های اتکایی از سوی بیمه مرکزی، از برنامه‌ای برای کاهش این سهم خبر داد و افزود: با این برنامه ارائه بیمه‌های خرد با شرایط بهتر در دستور کار قرار می‌گیرد.