دنیای اقتصاد- بازار جهانی طلا که روز چهارشنبه پس از انتشار اخبار تنش بین دو کره رو به صعود گذاشته و به ۱۳۸۰ دلار به ازای هر اونس افزایش یافته بود، دیروز در آخرین روز کاری بازارها به ۱۳۵۵ دلار کاهش یافت؛ اگرچه نوسان‌های ساعات آخر نشان از سردرگمی بازار داشت. بازار جهانی طلا چندی است که آرام گرفته و صعود چهارشنبه به دنبال کابوس جنگ در کره اتفاق افتاد. قرار است امروز مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی انجام شود که کره شمالی نسبت به آن هشدار داده است. دیروز طلا ۱۸ دلار افتاد

هفته آرام بازار ارز و طلا

مسعودرضا طاهری

بازار ارز و طلا هفته کم نوسانی را پشت سر گذاشت. دلار آمریکا و سکه بهار آزادی طی یک هفته گذشته تغییر خاصی را در قیمت ثبت نکرده‌اند.

طی یک هفته گذشته دلار آزاد بین ۱۰۵۸ تا ۱۰۶۰ تومان فروخته شد؛ در حالی که دلار دولتی ۱۰۴۵ تومان به مسافران فروخته می‌شد. یورو در این هفته شاهد افت ۱۰ تومانی قیمت بود که در مقایسه با نوسانات هفته‌های پیشین رقم قابل توجهی نبوده است. در بازارهای جهانی طلا بالاترین قیمت هر اونس ۱۳۸۰ دلار در روز چهارشنبه (۲۴) نوامبر بوده است. در یک هفته مورد بررسی پایین‌ترین قیمت طلا ۱۳۵۴ دلار بوده است. البته نوسانات عادی روزانه حداقل ۱۰ دلار را نیز در این هفته نباید از نظر دور داشت. دیروز نرخ هر اونس طلا به ۱۳۵۵ دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن ۱۸ دلار کاهش داشت. در این هفته قیمت سکه در محدوده ۳۴۱ هزار تومان با نوسان حداکثر ۱۰۰۰ تومان، کمترین تغییر را داشته است. قیمت سکه طرح قدیم ۳۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۱۷۱ هزار تومان و نرخ ربع سکه بین ۸۷ تا ۸۸ هزار تومان متغیر بوده است. در این هفته تلاش بانک مرکزی چین برای کنترل جریان وام و اتخاذ یک سیاست انقباضی، افزایش نرخ بهره برای پنجمین بار طی یک سال گذشته و کنترل قیمت مواد غذایی و سفته بازی در بازار املاک این کشور و همچنین نگرانی از افزایش تورم به ۴/۴ درصد جدی ترین عامل تاثیرگذار بر بازار ارز و طلا بوده است. پذیرش کمک‌های مالی اتحادیه اروپا از سوی ایرلند، جنگ دو کره و جشن شکرگزاری نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت طلا و ارز در هفته گذشته بوده‌اند. برآیند اثرات متقابل نگرانی‌ها و امیدواری‌های عوامل فوندامنتال در بازارهای مالی و پولی در یک هفته گذشته قیمت طلا را به زیر ۱۳۷۰ دلار کشانده است. از سوی دیگر بازار داخلی با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر بازهم تحت فشار خواهد بود. افزوده شدن ۳ درصد به قیمت طلا برای مالیات ارزش افزوده نیز احتمالا به کاهش تقاضا در این بازار خواهد انجامید.