رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص نبود رشد اقتصادی در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی‌ ‌گفت: شاخص‌های اقتصادی تدوین شده و بانک مرکزی تعاملاتی را در این زمینه با وزارت صنایع و معادن داشته و گروه‌هایی را در این زمینه فعال کرده که به‌زودی این آمار منتشر می‌شود. محمود بهمنی در پاسخ به پرسشی درباره وجود ایران چک‌های تقلبی در بازار اظهار داشت:‌ چک‌پول‌های بانکی تمام فاکتورهای امنیتی اسکناس را دارا است و مسائل امنیتی نیز در خصوص آنها رعایت شده است.

وی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه امکان جعل اسکناس وجود دارد، ‌اظهار داشت: در گذشته اسکناس جعلی نیز در بازار وجود داشته است. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه این بانک برای پشت‌نویسی چک‌پول‌ها ‌گفت: از آنجا که این چک‌پول‌ها پس از پشت‌نویسی به بانک‌ها منتقل می‌شود، می‌توان مسیر آنها را کنترل کرد و زمینه پولشویی را در کشور کاهش داد.

وی گفت: با توجه به اینکه در آینده نزدیک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور اجرا می‌شود و این قانون نیاز به نقدینگی زیادی در جامعه دارد، هم‌اکنون زمان برای جمع آوری چک‌پول‌ها مناسب نیست؛ زیرا با اجرای پشت نویسی چک پول‌ها تنها یک بار امکان مصرف وجود دارد، زیرا پس از امضا نمی‌توان آنها را به جریان انداخت. بهمنی ادامه داد: این امر علاوه بر اینکه هزینه واردات کاغذ و مرکب خارجی را افزایش می‌دهد از نظر امحا نیز هزینه‌ها را مضاعف می‌کند، به نحوی که به‌جای ۳۸۰ ریال برای هر برگ اسکناس باید پول بیشتری خرج کرد و هم اکنون زمان اجرای این کار نیست.

کشف فاکتورهای صوری وام در برخی بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به انحراف برخی از تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها گفت: وای به روزی که فاکتورهای بانکی صوری باشد.محمود بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» اظهار کرد: تیمی متشکل از ۱۲۰ بازرس به همه بانک‌ها فرستاده شد و آنها گزارش‌های زیادی را از نحوه عملکرد بانک‌ها در اجرای عملیات بانکداری ارائه داده‌اند. وی با اشاره به وضعیت فاکتورهای معاملات در بانک‌ها گفت: در نتیجه بازرسی‌های صورت گرفته مشخص شد که در این پرونده‌ها فاکتورهای تایید شده وجود دارد؛ اما بعد از بررسی‌های دقیق این نتیجه حاصل شده که فاکتورها توسط گیرنده تسهیلات پشت‌نویسی شده و تسهیلات توسط آنها دریافت

شده است.

بهمنی تاکید کرد: بعد از اینکه نتیجه پرونده‌ها و وضعیت فاکتورها مشخص شد، متوجه شدیم که به جای اینکه منابع تسهیلات پرداختی در تولید مصرف شود به سمت خرید آپارتمان در شمال شهر رفته و انحراف یافته است.