مسعودرضا طاهری- سکه‌های یک گرمی بهار آزادی بانک مرکزی قرار است با ۶ ماه تاخیر از زمان رونمایی آن در روز ۱۲ بهمن به بازار سرازیر شود. از هم اکنون تا آن روز تقریبا ۶۵ روز دیگر را نیز باید چشم انتظار ماند.

دبیر کل بانک مرکزی اخیرا در همایش بازاریابی خدمات مالی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰ هزار قطعه از این نوع سکه ضرب شده، از ورود این سکه‌ها به بازار در روز ۱۲ بهمن خبر داده است. محمود احمدی درباره عرضه این سکه‌ها به بازار افزود: چون پیش‌بینی می‌شود که این سکه‌ها از استقبال عمومی به دلیل اینکه کوچک‌ترین سکه ضرب شده هستند، برخوردار باشند، بانک مرکزی ترجیح داد که سکه‌های یک گرمی پس از اینکه به میزان بسیار زیاد تولید شد با بسته بندی‌های جدید وارد بازار شود. احمدی کنترل قیمت همزمان با عرضه کافی این سکه را دلیل این کار اعلام کرده است. وی اعلام کرد که روز ۱۲ بهمن ماه امسال مقارن با سالگرد ورود حضرت امام (ره) به ایران، این نوع سکه‌ها در مقادیر زیاد در بازار توزیع می‌شود.

پیش‌تر نیز رییس کل بانک مرکزی در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی از این سکه رونمایی کرد و گفت: سکه‌های طلای بهار آزادی با یک هشتم وزن سکه کامل به زودی به بازار عرضه می‌شود.

وی در توضیح مشخصات این سکه‌ها گفت : وزن این سکه‌ها یک گرم است و تصویر حضرت امام بر آنها حک شده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: تولید و عرضه این سکه با هدف جلوگیری از تقلب در عرضه سکه و افزایش اختیار و توانایی خرید مردم صورت می‌گیرد.

در حاشیه آن کنفرانس خبری که با روز خبرنگار نیز همزمان شد، اعلام شد که این سکه‌ها که با بسته‌بندی امنیتی و برای اطمینان مردم از عیار و کیفیت طلای مورد خریداری، ضرب شده است از فاکتورهای امنیتی متعددی شامل «الیاف نامرئی»، «واتر مارک»، «مرکب امنیتی» «ترموکرومیک اینک»، «فیبر‌های فلورسنتی در کاغذ امنیتی»، «مرکب حرارتی و مرکب فلورسنت»، «میکرو پرینت»، «سیترو و چاپ امنیتی» برخوردار است.

عیار این سکه ۹۰۰ در هزار و وزن دقیق آن ۰۱۷/۱ گرم است. افزایش قدرت خرید برای خرید سکه‌های بهار آزادی با عیار بالا و استاندارد ضمن حفظ ارزش دارایی‌های عمومی بی‌شک مهم‌ترین هدف ضرب این سکه‌ها بوده است. اقبال برخی برای خرید سکه‌های یک گرمی و نیم گرمی ۱۸ عیار (۷۵۰ در ۱۰۰۰) که از ذوب طلاهای مستعمل و مشکوک به ناخالصی (عیار پست) تهیه می‌شد، بانک مرکزی را به ضرب این نوع سکه‌ها وادار کرد. قیمت این نوع سکه در بازار تقریبا بر اساس قیمت طلا و دلار در روز گذشته ۴۴ هزار تومان است.