مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اعلام این خبر که امکان هجینگ ارز به ریال در شعب این بانک امکان‌پذیر شده است عنوان کرد: ذخایرارزی ایران به حدی رسیده که بتواند نیازهای فوری و فوتی خود را پاسخ دهد. به گزارش ایسنا، کوروش پرویزیان که در سمینار بررسی تنگناهای تجاری و تضییقات بانکی بین‌المللی سخن می‌گفت در مورد امکان پذیر شدن هجینگ ارز به ریال توضیح داد: هیات مدیره بانک توسعه صادرات تصویب کرد که در این بانک به عنوان اولین بانک کشور بحث هجینگ امکان پذیر شود و با این اقدام امکان اجرای آن و هجینگ ارز به ریال امکان‌پذیر شد. وی ادامه داد: با این اقدام معاملات خرید و فروش آتی ارز در شعب بانک توسعه صادرات امکان پذیر شده است و قرار شده بین یک تا شش ماه این موضوع را پوشش دهیم و در صورت مثبت بودن عملکرد آن را به صورت فراتر انجام دهیم. پرویزیان در ادامه خبر داد: هم اکنون با مصوبه مجلس در قانون برنامه امیدواریم تاسیس بانک‌های خارجی در کشور عملی شود و در حال حاضر با توجه به امکان قانونی بودن این موضوع، مشکل قانونی تاسیس بانک‌های خارجی در ایران وجود ندارد. وی در ادامه با اشاره به یکی از گزارش‌های بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصاد ایران در چند سال قبل عنوان کرد: عمده‌ترین چالشی که برای اقتصاد ایران در آن گزارش مطرح شده بود رو به فزونی بودن نرخ بیکاری و تورم و همچنین بحث نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد ایران بوده است. وی اضافه کرد: طبق آن گزارش برآورد شده بود که اگر بخواهیم یک درصد تولید ناخالص داخلی ایران افزایش پیدا کند نیاز به افزایش سه درصدی در سرمایه‌گذاری‌ها است.

پرویزیان در همین مورد یادآور شد: اگر بخواهیم تولید ناخالص داخلی رشد کند، نیاز است که سرمایه‌گذاری و پس‌انداز به میزان بالاتری در کشور داشته باشیم و این رشد بدون جذب و تقویت بخش خصوصی و محدود کردن امتیازات و انحصارات در بخش دولتی امکان‌پذیر نیست.

وی در همین مورد متذکر شد: در سیاست‌های اصل ۴۴ نیز به این موضوع توجه شده که تقریبا بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران در دست مردم باشد. وی در ادامه عنوان کرد: هم اکنون وضعیت اقتصاد ایران نسبت به چند سال قبل متفاوت شده است و ذخایر ارزی ایران به حدی رسیده که بتواند نیازهای فوری و فوتی را پاسخ دهد و نیازهای سرمایه‌گذاری را در قالب‌های مختلف تامین کند که امیدواریم این مسیر هم ادامه داشته باشد. وی در پایان در مورد تحریم اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: تجربه ما در این مورد به مرور در حال افزایش است و برای اینکه آمادگی بیشتری در این شرایط کسب کنیم، در حال کارکردن در فضای سخت تری هستیم که شرایط را باید به گونه‌ای کنیم که تجار و بازرگانان با سهولت به کارهای خود بپردازند.