کشتی آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده که ماه‌ها بود صنف طلا را مورد توجه قرار داده بود و برخی موضعگیری‌ها باعث تعطیلی چند روزه بازار طلا شد، معتقد است قانون مالیات بر ارزش افزوده به نفع طلافروشان است و باعث کاهش قاچاق شمش طلا و افزایش صادرات مصنوعات طلای ساخته شده می‌شود. او همچنین می‌گوید که اطلاع‌رسانی نامناسب باعث برخی موضعگیری‌ها و مخالفت‌ها از سوی بازاری‌ها شد. وی همچنین نظارت بر قیمت‌ها را در بازار سکه و طلای تهران به دلیل گستردگی سخت می‌داند. وی در خصوص قیمت‌های متفاوتی که از سوی سکه‌فروشان ارائه می‌شود، گفت: دانستن قیمت‌ها توسط مردم یک اهرم کنترلی است که مثلا مصرف‌کننده با دانستن قیمت‌ها می‌تواند یک خودکنترلی داشته باشد. یعنی وقتی اطلاع داشته باشد که قیمت سکه امروز در چه سطحی است، می‌تواند از این طریق یک نوع خود کنترلی برای خرید داشته باشد، در حالی که در گذشته این گونه نبود. در حال حاضر برنامه‌های ثابت رادیویی داریم که از آن طریق می‌توانیم به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. او درباره اختلاف قیمت در برخی صرافی‌ها و سکه فروشی‌ها در خیابان فردوسی افزود:۹۰ درصد صرافی‌های خیابان فردوسی زیر نظر بانک مرکزی هستند و مجوزی از اتحادیه طلا ندارند. آنها صراف هستند و مجوز آنها از طریق اتحادیه صادر نشده است، می‌توان بر روی آنها نظارت کرد، اما وقتی صرافی مجوزی از اتحادیه طلا ندارد طبعا نمی‌توان روی آن صرافی نظارت داشت. اگر صرافی‌ها بخواهند سکه بفروشند باید مجوز خود را از اتحادیه طلا بگیرند. البته صرافی‌هایی که هم ارز و هم سکه می‌فروشند، مجوز فروش سکه هم گرفتند، اما خیلی از صرافی‌ها هم هستند که مجوزی ندارند و بانک مرکزی مجوز آنها را به صورت شرکت‌های تضامنی صادر کرده است.

کشتی آرا در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر نیز تصریح کرد: قانونا باید اجرا شود چون در مرحله چهارم است و یکی از صنوفی که در مرحله چهارم ملزم به رعایت مالیات بر ارزش افزوده است صنف طلا و جواهر است. اینها باید از اول مهر ماه در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام می‌کردند که البته در یک ماه و نیم گذشته چالشی که بین سازمان مالیاتی و صنف طلا بود یک مقداری هم ثبت‌نام‌ها در سامانه ارزش افزوده با تاخیر انجام شده است ولی باز هم مجددا از طرف صنف و هم از طرف وزارت اقتصاد و دارایی اعلام شده که افرادی که مشمول این قانون هستند ثبت‌نام کنند و به صورت نامنظم در حال اجرا است که البته نیاز به زمان دارد. کشتی آرای از ثبت نام بیش از ۱۲۰۰ نفر در تهران در این سامانه خبر داد. کشتی‌آرای گفت: تقاضای همکاران طلافروش این است که طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای است؛ بنابراین مقدار کاری که روی آن انجام می‌شود که همان اجرت ساخت و سود است از این مقدار باید مالیات ارزش افزوده گرفته شود در حالی که اقتصاددانان بر این عقیده هستند که طلا یک کالای مصرفی است که البته این مباحث مطرح بوده و گزارش آن را به مجلس داده‌اند در نهایت باید مجلس رای نهایی را صادر کند.

وی در عین حال افزود: اگر قرار باشد از خودمان فرضیه‌ صادر کنیم این موضوع تفاوت می‌کند ولی در دنیا و کشورهایی نظیر ترکیه این گونه است که از اجرت و سود و مقدار کاری که روی طلا انجام می‌شود مالیات دریافت می‌کنند، البته نرخ مالیاتی آنها بالا بوده و ۱۴ درصد است. از خود طلا و میزان سنگ‌های قیمتی که در آن به کار رفته مالیات نمی‌گیرند. البته این مباحث در ۵ جلسه در مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده و باید در نهایت مجلس در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. البته همکاران صنف طلا هم تابع نظر رای مجلس هستند و هر تصمیمی‌که آنها بگیرند تابع آن تصمیم هستیم.

او درباره ترس از شفافیت درآمد در این صنف گفت: به جز صنف طلا شاید صنف‌های دیگری هم از شفافیت درآمد بترسند، ولی ترس آنها دلیلی ندارد چون وقتی قرار است در کل کشور جریان پولی و اقتصاد کشور شفاف شود همه را شامل خواهد شد. به نظر بنده باید یک مقدار از لحاظ رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی این مسائل بازگو شود.