دنیای اقتصاد- بازار جهانی طلا که پس از نوسانات شدید در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در دامنه ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ دلار برای هر اونس، در ابتدای روز جمعه بازهم به حدود ۱۳۸۰ دلار کاهش یافته بود، پس از انتشار گزارش جدید از اوضاع اقتصادی آمریکا یکباره به بالای ۱۴۰۰ دلار صعود کرد و پس از ثبت رکورد ۱۴۰۶ دلاری، در همین دامنه قیمتی به نوسان خود ادامه داد. با احتساب این افزایش، طی هفته گذشته بیش از ۴۰ دلار افزایش، در قیمت جهانی طلا ثبت شده‌ است. دیروز در پی کاهش ارزش دلار

قیمت طلا از ۱۴۰۰ دلار فراتر رفت

مسعودرضا طاهری- قیمت طلا روز گذشته در بازار‌های جهانی از ۱۴۰۰ دلار فراتر رفت. نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در ۳ روز گذشته با ادامه روند افزایشی خود به ۱۴۰۴ دلار نیز رسید که مجددا تا ۱۳۹۸ دلار تا ساعت ۱۷:۳۰ روز گذشته کاهش یافت.

طی یک هفته گذشته قیمت طلا در بازار‌های جهانی با تقریبا ۴۰ دلار افزایش مواجه بوده است. در این مدت با وجود افزایش قیمت‌های جهانی قیمت انواع سکه بهار آزادی تغییر قابل توجهی نداشته است.

طی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه بازار ارز و سکه قیمت مشخصی نداشت و قیمت‌های عنوان شده از سوی برخی منابع با تفاوت‌هایی همراه بود.

به‌طور مثال قیمت سکه در منطقه نارمک در غروب چهارشنبه ۳۴۸ هزار تومان ذکر شد در حالی که قیمت در محدوده مناطق مرکزی شهر ۳۴۵ هزار تومان عنوان شد. با این حال قیمت سکه در روز پنج‌شنبه با وجود تعطیلی اغلب مراکز فروش ۳۴۵ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز سه‌شنبه ۴ هزار تومان افزایش نشان می‌دهد.

قیمت نیم سکه نیز در این بازار ۳ هزار تومان افزایش داشته و ۱۷۴ هزار تومان را ثبت کرده است. ربع سکه هم ۸۸ هزار تومان اعلام شده که ۱۰۰۰ تومان رشد قیمت داشته است. سکه طرح قدیم کماکان ۳۷۵ هزار تومان بدون تغییر از برخی منابع غیررسمی اعلام شده است.

نرخ طلا با وجود بی ثباتی در قیمت ارزها و تداوم نگرانی در مورد بدهی‌های کشور‌های اروپایی از یک سو و کاهش نرخ بهره و ترس از افزایش میان مدت تورم رو به افزایش نهاده است. همچنین از کشور چین خبر می‌رسد که این کشور در حال خرید و افزایش ذخایر طلای خود است.

غروب دیروز اعلام افزایش نرخ بیکاری در آمریکا و اعلام خبر خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا را تا مرز۳۳/۱ بالا برد که این امر از علل اساسی افزایش قیمت طلا بود.

قیمت دلار طی روزهای اخیر از سوی برخی منابع ۱۰۶۵ تومان اعلام شد در حالی که با وجود تعطیلی بانک‌ها قیمت دلار دولتی نامعلوم بوده و به عبارت بهتر قیمت دقیقی از دلار نیز در بازار وجود نداشته است.