معاون اتکایی بیمه مرکزی گفت: براساس بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی حق بیمه‌های اتکایی و بیمه‌های عمر پس انداز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است. مینا صدیق نوحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص اخذ مالیات بر حق بیمه‌های اتکایی، اظهار داشت: براساس ماده ۱۰۹ قانون مالیاتی، شرکت‌های بیمه‌ اتکایی، باید ۲ درصد از حق بیمه‌های واگذاری به خارج را به عنوان مالیات کسر کنند. وی در ادامه افزود: البته در این قانون آمده است، اگر شرکت‌های بیمه‌ بتوانند ثابت کنند که در کشور‌هایی که واگذاری اتکایی داشته‌اند، آن کشور آنها را از مالیات اتکایی معاف کرده است در داخل هم می‌توانند از مالیات اتکایی معاف شوند.

معاون اتکایی بیمه مرکزی با اشاره به اینکه فعالیت مذکور نوعی امور مالیات اتکایی متقابل به شمار می‌آید، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی اعتقاد دارد بیمه مرکزی باید ۲ درصد مالیات‌ اتکایی پرداخت کنند، ولی اگر به مرور زمان، این نهاد توانست ثابت کند که در برخی از کشور‌ها از ارائه این مالیات معاف است در آینده می‌توانند آن را پرداخت نکنند.

صدیق نوحی ضمن تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا از بیمه‌های اتکایی مالیات اخذ نمی‌شود، گفت: فقط کشور مصر ۵/۸ و هندوستان ۲/۵ درصد مالیات از بیمه‌های اتکایی دریافت می‌کنند. البته این دو کشور در فعالیت‌های اخیر خود درصدد کاهش آمار برآمده‌اند.

این مقام مسوول بیمه با اشاره به اینکه در بازارهای اروپایی مالیات بر بیمه‌های اتکایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد اعتقاد سازمان مالیاتی این است که این بیمه‌ها نمی‌توانند از پرداخت مالیات معاف باشند؛ این امر در حالی است که این نهاد تمام تلاش خود را برای ارائه مدارک لازم انجام داده است. وی ضمن تاکید براینکه این مشکل از سال ۸۱ تا‌کنون میان بیمه مرکزی و سازمان مالیاتی وجود دارد، گفت: اگر بیمه‌های اتکایی شامل عفو پرداخت مالیات شوند این امر هم شامل ارزش افزوده و هم بخش‌های دیگر بیمه‌های اتکایی خواهد بود.

به گفته وی، تفاوت فعالیت‌های بیمه‌ با سایر فعالیت‌های اقتصادی در این است که مصرف کننده نهایی کالای بیمه، بیمه‌گذار است، به صورتی که مشتری با خرید بیمه‌نامه، مصرف کننده نهایی آن نیز به شمار می‌آید و به دنبال آن چرخه بیمه‌های اتکایی با دریافت سهمی از این بیمه‌نامه‌ها به شرکت بیمه‌گر اتکایی انجام می‌شود. صدیق نوحی افزود: بیمه مرکزی اعتقاد دارد که نباید بیمه‌های اتکایی شامل مالیات بر ارزش افزوده شوند؛ چراکه مصرف‌کننده نهایی بیمه‌گذار از روز اول ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کرده است پس چه دلیلی دارد که اتکایی مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شده و این چرخه ادامه پیدا کند.