رییس‌کل بیمه مرکزی وجود تقلبات سازمان یافته از طریق گزارش‌هایی که به بیمه مرکزی می‌رسد را تایید کرد. جواد فرشباف‌ماهریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تقلبات سازمان یافته در صنعت بیمه برای گرفتن خسارت اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم برخی تخلفات و تقلبات وجود دارند که راهنمایی و رانندگی اعلام می‌کند یا شرکت‌های بیمه در بررسی‌های‌شان آنها را کشف می‌کنند. وی ادامه داد: بر اساس این گزارش‌ها به نظر می‌رسد تحرکات از قبل پیش‌بینی شده از سوی گروه‌های خاص سازمان‌دهی می‌شود. البته شخصا به طور قطعی افراد یا شبکه‌های خاص در این حوزه را مشاهده نکرده‌ام، اما در گزارشاتی که به ما می‌رسد برخی از تخلفات و تکرار آنها مشاهده می‌شود که مشکوک است. وی گفت: اطلاعات درباره چنین مواردی از طریق حراست بیمه مرکزی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد و نام برخی افراد در فهرست سیاه وارد می‌شود. ارائه بیمه‌نامه به این افراد تقریبا ممنوع است. رییس‌کل بیمه مرکزی گفت: آن چیزی که بر عهده ما است و باید کنترل شود نظارت دقیق بر این موضوع است که چنین بیمه‌نامه‌هایی صادر نشود و در شرکت‌های بیمه در برخورد با این افراد دقت بیشتری انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که این تقلبات سازمان‌یافته عمدتا در چه حوزه‌هایی مشاهده می‌شود، گفت: این نوع تقلبات را عمدتا در زمینه تصادفات دیده‌ایم و در مورد بیمه‌نامه‌های دیگر، شخصا مشاهده نکرده‌ام. فرشباف‌ماهریان تاکید کرد: اگر شرکت‌های بیمه در این باره پرونده‌های قضایی تنظیم کنند، طبیعتا مراجع ذی‌ربط باید درباره آن اظهارنظر کنند. به گزارش ایسنا پیش از این مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه با بیان اینکه صنعت بیمه در معرض تقلبات و تخلفات سازمان‌یافته قرار گرفته است، به ایسنا گفته بود: «در بازار بیمه کشور گروه‌هایی به وجود آمده‌اند که با سازماندهی گسترده توانسته‌اند مبالغ کلانی را از شرکت‌های بیمه اخاذی کنند.»

همچنین سلوکی، معاون فنی بیمه توسعه هم درباره باندهای گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه با ایجاد تصادفات ساختگی اظهار کرده بود: این امر در تمام دنیا وجود دارد. من فکر می‌کنم در این زمینه وجود یک پلیس بیمه ضروری است، چون در دنیا قوی‌ترین تیم‌های کارآگاهی را شرکت‌های بیمه دارند.

وی اضافه کرده بود: «با این حال بیمه توسعه در زمینه تصادفات، کمترین میزان خسارات «من غیرحق» را پرداخت می‌کند، چون با راه‌اندازی طرح «ساپ ۲۰» حضور مستقیم در سر صحنه تصادف دارد و امکان تقلب در این زمینه وجود ندارد.»