سهامیان مقدم: هدفمندی یارانه‌ها ضریب نفوذ بیمه را بالا می‌برد

عکس تزئینی است/ عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول- مدیرعامل بیمه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر هدفمندی یارانه‌ها را موجب شفافیت ارزش واقعی دارایی‌های مردم عنوان کرد و حاصل این شفافیت را رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور دانست. جواد سهامیان‌مقدم با یادآوری اینکه در شرایط کنونی به خاطر پرداخت یکسری از یارانه‌های مستقیم از سوی دولت، ارزش واقعی دارایی‌ها مشخص نیست، گفت: وقتی ارزش واقعی مالکیت‌های افرادی که هیچ بیمه‌ای ندارند مشخص شود، آنها دیگر دارایی‌های خود را به دست حوادث نمی‌سپارند و آنها را تحت انواع پوشش‌های بیمه‌ای قرار می‌دهند.

او افزود: افرادی هم که پوشش بیمه‌ای سرمایه‌های آنان در حداقل است با مشاهده ارزش واقعی اقدام به ارتقای بیمه‌نامه خود می‌کنند که رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور نتیجه این استقبال است.

بیمه فروختنی است نه ...

با توجه به گفته‌های مدیرعامل بیمه ایران درخصوص تاثیر هدفمندی یارانه‌ها و استقبال مردم از خرید بیمه‌نامه با توجه به رشد قیمت‌ها، آیا طی سال‌های گذشته ارزش دارایی‌های ایرانیان اندک بود و همین ارزش پایین سرمایه‌ها موجب عدم استقبال مردم از خدمات بیمه می‌شد؟

بدون تردید ارزش افزوده دارایی‌ها انگیزه نگهداری درست از آنان را افزایش می‌دهد ؛ اما حراست از دارایی در هر زمان برای دارندگان آن با اهمیت بوده و هست و خواهد بود.

بارها شنیده‌ایم که «بیمه فروختنی است و خریدنی نیست» و بارها شنیده‌ایم که مردم بیمه نمی‌خرند، چون از مزایای آن اطلاعی ندارند.

رشد برق آسای تعداد نمایندگان شرکت‌های بیمه و هزینه‌های قابل توجه جذب، آموزش و حفظ نمایندگان برای شرکت‌ها نیز دلیلی بر ادعای بیمه فروختنی است، می‌باشد. بنابراین به موازات آزادسازی قیمت‌ها و هدفمندی یارانه‌ها صنعت بیمه و دستگاه‌های ذی‌صلاح برای توسعه فرهنگ بیمه در جامعه چه برنامه‌ای دارند؟

آیا فرهنگ ارتقای تعهدات بیمه‌نامه‌های موجود و خرید پوشش‌های تازه در جامعه ایجاد شده است؟

رشد روزافزون حق بیمه‌های شخص ثالث و درمان در پرتفوی صنعت بیمه کشورمان نشان می‌دهد که مردم درصورت شناخت مزایای بیمه نامه آن را می‌خرند و در سبد خرید خانوار در اولویت قرار می‌دهند.

هرچند برخی از مدیران، فرهنگ بیمه را مختص دهک‌های بالای جامعه یا فعالان اقتصادی می‌دانند، اما آمارها نشان می‌دهد که حجم عمده بیمه نامه‌های آنها را شروط سازمان حسابرسی، مقررات بانکی برای استفاده از تسهیلات و اجبار خرید بیمه نامه در قبال ویزای برخی از کشورها تشکیل می‌دهد.

این درحالی است که طبق آمار قابل اتکا یکی از شرکت‌های واردکننده LCD به ایران، مردم کشورمان روزانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان بابت خرید تلویزیون‌های جدید هزینه می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد آنان در مناطق ۱۰ تا ۲۲ تهران زندگی می‌کنند.

با نگاهی اجمالی می‌توان نتیجه گرفت که مردم بابت چیزی پول می‌دهند که خدمات آن برایشان ملموس باشد.

در بحث خدمات بیمه نیز آنچه مسلم است دو عامل ضریب پوشش و نرخ مناسب از جمله دلایل اصلی رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور هستند.

ضریب نفوذ بیمه بیانگر نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص یک کشور است که جایگاه صنعت بیمه در کل اقتصاد را نشان می‌دهد.

در ایران ضریب نفوذ بیمه ۴/۱ درصد است که در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه رقم ناچیزی است؛ البته پایین بودن این نسبت را نمی‌شود حاصل عملکرد صنعت بیمه دانست، اما نبود رویکرد درست مدیریت دستگاه‌ها به مقوله بیمه، نبود فرهنگ بیمه در جامعه، نامناسب بودن نرخ‌های حق بیمه و عدم رضایت کامل مشتریان از خدمات بیمه‌ای از مواردی است که نقش مهمی در پایین بودن ضریب نفوذ بیمه دارند.

اگر مسوولان ارشد اقتصادی بپذیرند، فعالیت بیمه‌گری در ساماندهی اقتصادی موثر است، آن گاه شرکت‌های بیمه گام‌های موثری در جهت توسعه فرهنگ بیمه و اطلاع‌رسانی جامع از مزایای انواع بیمه‌نامه‌ها برخواهند داشت.