مسعودرضا طاهری- قیمت طلا روز جمعه پس از افت و خیز در ساعت ۱۹ به وقت تهران به ۱۳۷۱ دلار رسید. روز پنج‌شنبه بعد از ظهر به وقت تهران قیمت طلا در بازار نیویورک در سطح ۱۳۸۷ دلار بسته شد که به‌این ترتیب روزجمعه قیمت طلا ۱۶دلار نسبت به روزپنج‌شنبه کاهش داشت. طی یک هفته گذشته طلا در بازارهای بین‌المللی قیمت ۱۴۳۲ دلار را در بالاترین رکورد تاریخی و نرخ ۱۳۸۲ دلار را نیز در پایین‌ترین سطح ثبت کرده است. در این هفته سکه بهار آزادی بین ۳۵۱ هزار تومان تا ۳۴۷ هزار تومان به فروش رسیده است. متوسط قیمت یورو و دلار آمریکا در این هفته تقریبا بدون تغییر به ترتیب ۱۴۱۵ و ۱۰۶۵ تومان بوده است.

در این هفته بازار طلا عمدتا تحت تاثیر عواملی چون تشدید بحران بدهی‌ها در اروپا، خبر تداوم معافیت مالیاتی در آمریکا، خبر افزایش نرخ بهره در چین، کاهش فروش طلا توسط صندوق بین‌المللی پول، تنش بین دو کره، اعلام شاخص بیکاری در آمریکا و نهایتا نوسان ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزها و عمدتا بین دونرخ ۳۱۹۰/۱ تا ۳۴/۱ به ازای هر یورو بوده است. در این بازار بیم از بی‌ثباتی ارزی و چاپ اسکناس در بانک‌های مرکزی نیز مزید بر علت بوده است. طی یک هفته گذشته با توجه به افت و خیز روزانه ۴۰ تا ۵۰ دلاری قیمت طلا تقریبا هیچ تحلیلگری به خود اجازه پیش‌بینی قیمت (حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت) نداده است.

با این حال بی‌ثباتی در بازارهای مالی و بحران ادامه‌دار بدهی‌ها در اروپا که گفته می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۱ همچنان مساله‌ساز است، از یک سو و تشکیک در اعداد و ارقام بازیابی اقتصادی در آمریکا و لاینحل ماندن جنگ ارزی، چشم‌انداز قیمت طلا را افزایشی کرده است. قیمت طلا در پایان سال ۲۰۰۹ در سطح ۱۰۸۵ دلار بوده است که در این یک سال رکورد ۱۴۳۲ دلاری تاریخی آن نزدیک به ۳۲ درصد افزایش را دراین یک‌سال ثبت کرده است.