گروه بازار پول- بانک مرکزی با ابلاغ اجرای مفاد ماده ۱۰ قانون «افزایش بهره‌‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی» به بانک‌ها اعلام کرد که بانک‌ها سند اراضی کشاورزان را به عنوان وثیقه تسهیلات بپذیرند. پیش از این هرگونه توثیق زمین با کاربری تجاری، مسکونی و کشاورزی برای دریافت تسهیلات ممنوع بود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی این بانک طی بخشنامه‌ای به کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام کرد؛ با توجه به تصویب «قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی»، نسبت به اجرای مفاد ماده ۱۰ قانون یاد شده اقدام نمایند.

ماده ۱۰ این قانون تصریح می‌کند: بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مکلفند در اعطای تسهیلات بانکی به طرح‌های کشاورزی و منابع طبیعی، اسناد مشاعی مالکان و نسق‌های زراعی زارعان و اشخاص را به نسبت سهم مشاع از قیمت روز کل مشاع ارزیابی و قراردادهای اجاره یا بهره‌برداری یا حق انتفاع از اراضی ملی و دولتی و سند مالکیت اعیانی احداثی را به عنوان وثیقه و تضمین برای اعطای تسهیلات بپذیرند.

همچنین دفاتر اسناد رسمی موظفند بنا به درخواست بانک‌ها و موسسات مذکور نسبت به تنظیم سند رهن بر این اساس اقدام نمایند. دولت نیز مکلف است از طریق تشویق بیمه سرمایه‌گذاری و سایر ابزارهای بیمه‌ای، تحقق این امر را تضمین نماید.