پیش بینی افزایش نقدینگی تا 300هزار میلیارد تومان

گروه بازار پول- با واریز بیش‌از ۵هزار میلیارد تومان منابع مرحله اول پرداخت نقدی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب مردم، پیش‌بینی می‌شود که حجم نقدینگی در گردش از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بگذرد. به گزارش ایلنا حجم نقدینگی در گردش در حال حاضر به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده و با واریز یارانه‌های نقدی پیش‌بینی می‌شود حجم نقدینگی از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بگذرد.

بانک مرکزی هنوز گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال جاری را منتشر نکرده است. براساس گزارش بانک مرکزی، رشد نرخ نقدینگی در ۳ ماهه نخست سال‌جاری ۷/۴ درصد بوده است که حجم نقدینگی تا پایان خرداد ماه سال جاری را به بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. بر اساس تعاریف اقتصادی نقدینگی به مجموع پول و شبه پول گفته می‌شود. پول، شامل اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و حساب‌های جاری است و شبه پول حساب‌های بلندمدت بانکی را شامل می‌شود. میزان نقدینگی در مقابل مقدار معینی از کالاها و خدمات است و باید جریان تبادل کالاها و خدمات را تسهیل کند.

این گزارش می‌افزاید؛ از دیگر متغیرهای پولی و اعتباری پایه پولی است. آخرین نماگرهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که پایه پولی در سال گذشته با ۹/۱۱ درصد رشد به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که این رقم در سه ماه نخست امسال با رشد منفی ۳/۳ درصد نسبت به اسفند ماه سال گذشته به ۵۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود.

پایه پولی یکی از متغیرهای بسیار مهم پولی است که به آن پول پرقدرت هم می‌گویند . هر گونه افزایش در پایه پولی منجر به افزایش چند برابر آن یعنی معادل ضریب فزاینده نقدینگی می‌شود. پایه پولی شامل دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و بانک‌ها، خالص بدهی بخش دولتی به نظام بانکی و نیز بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی می شود. نرخ رشد نقدینگی اگرچه از سال‌های دور یکی از عوامل اصلی رشد تورم در کشور بوده و همیشه هشدار کارشناسان را در پی داشته است، اما در سال‌های اخیر با افزایش مخارج دولت که عمده آن به هزینه‌های عمرانی مربوط می‌شود، حجم نقدینگی با شتاب بیشتری افزایش یافت. بنا بر گزارش بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان سال۱۳۸۵ با ۴/۳۹ درصد رشد نسبت به پایان سال ۱۳۸۴به ۱۲۸هزار و۵۰۰ میلیارد تومان رسیده در حالی که این رقم در پایان سال ۱۳۸۸ به بیش از ۲۳۵هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. گزارش‌های غیررسمی میزان نقدینگی موجود را اندکی کمتر از ۳۰۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند. اجرای طرح بزرگ اصلاح قیمت‌ها و واریز یارانه نقدی به حساب مردم این نگرانی را در بین مسوولان دولتی و کارشناسان اقتصادی به‌وجود آورده که نقدینگی دردست مردم برای جبران افزایش قیمت‌ها به سوی برخی از کالاهای کمیاب حرکت کند. مسوولان اقتصادی از طریق شورای پول و اعتبار درحال طراحی بسته‌های بانکی ویژه‌ای هستند تا با پرداخت سود بیشتر به سپرده‌های یارانه‌ای، انگیزه نگهداری پول در بانک‌ها را افزایش دهند.