دنیای اقتصاد- بازار طلا در اولین روز معاملاتی از سال ۲۰۱۱ در بازارهای استرالیا با افت همراه شد و تا ۱۴۱۵ دلار پایین آمد. ساعاتی بعد در بازار هنگ کنگ و در ادامه در بازار نیویورک تا ۱۴۲۰ دلار تا ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران بالا رفت. قیمت طلا در پایان سال ۲۰۱۰ در سطح ۶/۱۴۲۱ دلار بسته شده بود. در بازار داخلی قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۶۴ هزار تومان نسبت به روز یکشنبه بدون تغییر باقی ماند؛ اما در مقابل سکه طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۴۰۲ هزار تومان فروخته شد. افت و خیز قیمت طلا در آغاز سال ۲۰۱۱

مسعودرضا طاهری- قیمت طلا در سومین روز از سال ۲۰۱۱ در بازارهای استرالیا با افت همراه شد و تا ۱۴۱۵ دلار پایین آمد.

ساعات بعد در بازار هنگ کنگ و در ادامه در بازار نیویورک تا ۱۴۲۰ دلار تا ساعت ۳۰/۱۷ به وقت تهران بالا رفت. قیمت طلا در پایان سال ۲۰۱۰ در سطح ۶/۱۴۲۱ دلار بسته شده بود.

در بازار داخلی قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۶۴ هزار تومان نسبت به روز یکشنبه بدون تغییر باقی ماند، در مقابل سکه طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۴۰۲ هزار تومان در منطقه چهار راه استانبول فروخته شد. دیروز نیم سکه و ربع سکه در حد ۱۸۲ هزار تومان و ۹۲ هزارتومان تغییری ثبت نکردند. بازار ارز نیز شاهد افزایش قیمت توامان یورو و دلار آمریکا بود. دیروز یورو با ۱ تومان افزایش ۱۴۲۵ تومان فروخته می‌شد، دلار آمریکا هم ۵ تومان افزایش یافت و به نرخ ۱۰۸۰ تومان به مشتریان عرضه شد. سایر ارزها در بازار داخلی تغییر قیمت نداشتند.افت بهای طلا با شروع فعالیت بازار‌های مالی جهان به دلیل کاهش ارزش یورو در مقابل ارزهای عمده جهان بوده است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا که در ۳۱ دسامبر روی رقم ۳۳۸۴/۱ بسته شده بود، با این افت تا حد ۳۲۷۴/۱ در بازار هنگ کنگ پایین آمد که در ۲ هفته اخیر بیشترین کاهش را ثبت کرده است. افزایش نگرانی‌ها از بحران بدهی کشورهای اروپایی و انتشار برخی گزارش‌ها از چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی در آمریکا، ارزش یورو را با افت مواجه کرد. افت شاخص تولید در چین هم موجب افزایش برابری ین ژاپن در مقابل یورو شده است.

برخی منابع خبری، چشم‌انداز قیمت طلا را برای سال ۲۰۱۱ کماکان افزایشی اعلام کرده‌اند. تداوم نگرانی‌ها از بحران بدهی‌ها در اروپا، به‌کار گرفتن محرک‌های قوی در سیاست‌های مالی و پولی در آمریکا و بی‌ثباتی ارزی از جمله عوامل زیربنایی افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۱ است.

اختلاف قیمت سایت و رییس

روز گذشته رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس قیمت سکه طرح قدیم را ۳۹۵ هزار تومان اعلام کرد، در حالی که سایت این اتحادیه در ساعت ۱۴:۳۱ قیمت سکه طرح قدیم را ۴۰۰ هزارتومان درج کرد. وی همچنین قیمت سکه بهار آزادی را ۳۶۳ هزار تومان اعلام کرد، در حالی که قیمت درج شده بر روی سایت مربوطه در ساعت مذکور ۳۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود. کشتی آرای قیمت نیم سکه را به خبرگزاری فارس ۱۸۲ هزار تومان گفته بود، در حالی که قیمت درج شده بر روی سایت اتحادیه ۱۸۳ هزار تومان دیده می‌شد. قیمت ۹۲ هزار تومانی ربع سکه سایت اتحادیه با نرخ اعلامی به خبرگزاری مورد اشاره ۵۰۰ تومان تفاوت داشت. البته نوسان قیمت لحظه‌ای طلا بی‌شک در این تفاوت‌ها نقش داشته است.

محمد کشتی‌آرای در مورد وضیعت بازارهای داخلی و خارجی طلا در روز گذشته به فارس گفت: قیمت‌ طلا در بازارهای خارجی با کاهش جزئی نسبت به روزهای گذشته اعلام شده است. وی با بیان اینکه بورس‌های جهانی به‌خاطر آغاز سال جدید میلادی بلاتکلیف هستند، افزود: باید تا عصر صبر کرد تا با آغاز بورس‌های نیویورک قیمت‌های جدید و دقیق طلا اعلام شود. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: امروز (دیروز) هر اونس طلا در بازارهای خارجی در محدوده ۱۴۱۲ - ۱۴۱۸ دلار در نوسان بود. کشتی‌آرای تاکید کرد:‌ همان اندازه که قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یافته قیمت دلار افزایش یافته است، به همین دلیل نوسانات جهانی تاثیر چندانی در بازارهای داخلی نداشت.

این فعال بخش طلا و جواهر در ادامه در خصوص قیمت انواع سکه در بازارهای داخلی، گفت: امروز هر قطعه تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳۹۵ هزار تومان، تمام سکه بهار آزادی طرح جدید ۳۶۳ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۱۸۲ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی ۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.

افت ارزش یوآن

خبرگزاری ایسنا نیز نوشت ارزش دلار در برابر یوآن به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ رسید.

بنابر این گزارش، آمارهای منتشره نشان می‌دهند که در آخرین روز سال گذشته میلادی ارزش برابری یوآن چین در برابر دلار آمریکا به بالاترین میزان خود در تاریخ رسید. بر این اساس در این روز هر دلار به ۶۲۲۷/۶ یوان رسید که بی‌سابقه بوده است. این رکورد در حالی ثبت می‌شود که چندی پیش رییس بخش بررسی و آمار بانک مرکزی چین هدف اصلی سیاست پولی کشور را تثبیت قیمت کالاها اعلام کرد.

وی عنوان کرد: در مرحله‌ای که اقتصاد چین به طور پایدار رشد می‌کند، بانک مرکزی بیشتر به ثبات قیمت کالاها اهمیت می‌دهد. در صورت رکود اقتصادی یا بحران اقتصادی، این بانک رشد اقتصادی را در نظر می‌گیرد. ولی از لحاظ کلی، تثبیت قیمت کالاها هدف اصلی سیاست پولی است.