احتمال آزادسازی بیمه های اعتبار و درمان تا آخر امسال

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با بیان اینکه مقدمات آزادسازی بیمه های درمان، اعتبار و شخص ثالث اختیاری انجام شده است، گفت: احتمال آزادسازی تعرفه رشته‌های مذکور در سال جاری بسیار زیاد است. پرویز خسروشاهی افزود: اما شرایط برای آزادسازی بیمه های عمر مهیا نیست و این رشته به مرحله بعدی آزادسازی موکول شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن تاکید براینکه زمان قطعی آزادسازی تعرفه رشته‌های مذکور مشخص نیست، در خصوص عدم آزادسازی بیمه عمر در سال‌جاری، افزود: کلیات رشته بیمه عمر در شورای‌عالی بیمه مورد بررسی قرار گرفته است، اما به دلیل آنکه این رشته دارای ضریب خسارت بالایی نیست، احتمال گنجانده شدن آن در آخرین مراحل آزادسازی تعرفه‌ها بیشتر دیده می‌شود.

خسروشاهی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه مرکزی در حال اصلاح آیین‌نامه بیمه‌های زندگی است، تصریح کرد: بیمه‌نامه عمر منابع زیادی را جذب شرکت‌های بیمه کرده و ارتباط عمیقی با متغیر‌های اقتصادی از جمله نرخ سود بانکی، نرخ تورم و ساختار امید به زندگی افراد در جامعه دارد، به این صورت که احتمال ضرر برای مشتریان این بیمه‌نامه در روند اجرای آزادسازی‌ آن امری ناممکن نیست. وی ادامه داد: در نتیجه بیمه مرکزی با تامل بیشتری در این مورد فعالیت کرده و با ایجاد مهارت و تجربه در شرکت‌های بیمه‌ای در ارزیابی ریسک‌های متفاوت در حال برقراری زمینه‌های مناسب برای اجرایی شدن بهتر طرح آزادسازی تعرفه بیمه‌نامه مذکور است.

خسروشاهی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: بیمه مرکزی در برنامه آزادسازی تعرفه‌ها مرحله به مرحله فعالیت می‌کند به این صورت که در گام نخست اولویت را به رشته‌هایی که ضریب خسارت پایینی را به خود اختصاص داده‌اند، متمرکز می‌شود. معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در ادامه افزود: با اجرای مرحله به مرحله آزادسازی‌ها و آشنا شدن شرکت‌های بیمه با این برنامه، بیمه مرکزی بهتر می‌تواند تعرفه رشته‌هایی که دارای ضریب خسارت بالایی هستند را نیز آزاد کند. وی با اشاره به اینکه آزاد سازی یک مرحله‌ای رشته‌های بیمه‌ای امری ناممکن و غیر منطقی تلقی می‌شود، اظهار داشت: برهمین اساس در مرحله نخست این برنامه اولویت به رشته‌هایی که آزادسازی برای آنها مشکلات کمتری ایجاد می‌کند، داده شد.

وی در ادامه افزود: بیمه مرکزی با موفقیت توانست مرحله به مرحله این برنامه را به اجرا درآورد، به نحوی که در مراحل بعدی به سمت رشته‌هایی که تعهدات سنگین را شامل می‌شوند نیز سوق پیدا کرد. به گفته معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، باتوجه به نکات مذکور این نهاد با آزادسازی بیمه‌های کشتی و هواپیما در مرحله اول، برای احتیاط لازم سقف‌هایی را مشخص کرد که با پیشرفت این مراحل و کسب تجربه و موافقت شرکت‌های بیمه در فضای رقابتی، بیمه مرکزی درصدد افزایش سقف تعهدات این بیمه‌نامه‌ها برآمد.

افزایش سقف تعهدات

خسروشاهی با اشاره به اینکه بیمه هواپیما و کشتی در مرحله پنجم آزاد‌سازی تعرفه‌ها قرار گرفته است، اضافه کرد: در مرحله اول آزادسازی‌ها تعرفه بیمه‌نامه‌های مذکور تا سقف مشخصی آزاد شد و در مرحله پنجم، شورای عالی بیمه با افزایش تعهدات این بیمه‌نامه‌ها تا حد زیادی عرصه فعالیت را برای شرکت‌های بیمه گسترده‌تر کرد.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در خصوص بیمه هواپیما، افزود: در برنامه آزادسازی‌ها سقف این بیمه‌نامه نیز افزایش یافته است به این صورت در گذشته برای هر هواپیما سقف ۲۰ میلیارد ریال مشخص شده بود که در صورت افزایش تعهد شرکت‌های بیمه آن تعرفه مشمول آزاد‌سازی قرار نمی‌گرفت. وی ضمن تاکید بر اینکه در مرحله پنجم آزادسازی‌ها تعرفه این بیمه‌نامه تا ۸۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: در این برنامه شرکت‌ها با کسب تعهداتی کمتر از۸۰ میلیارد ریال در حوزه بیمه هواپیما آزاد هستند که نرخ های مطلوب خود را به بازار عرضه کنند.

خسروشاهی دررابطه با آزادسازی تعرفه بیمه‌های کشتی نیز گفت: تعهدات گذشته این بیمه‌نامه نیز در مرحله اول آزادسازی‌ها حدود

۳۰ میلیارد ریال بود که در مرحله پنجم آزادسازی این رقم تا ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. به گفته خسروشاهی، به دلیل آنکه بیمه‌نامه مذکور دارای خسارات بسیار بالایی است، هنوز بیمه مرکزی به طور کامل نتوانسته این بیمه‌نامه را آزادسازی کند، به این صورت که با عملکرد‌های احتیاطی اقدام به افزایش سقف تعهد این بیمه‌نامه به طور تدریجی می‌کند، البته به عقیده بنده با اتخاذ سیاست‌های موثر از جانب بیمه مرکزی، صنعت بیمه در آینده شاهد آزادسازی کامل تعرفه این بیمه‌نامه نیز خواهد بود.

هدف، کاهش قیمت‌ها

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ضمن روشن کردن هدف بیمه مرکزی از آزادسازی‌ها اجرای برنامه مذکور را به معنی افزایش قیمت‌ها ندانست و گفت: در بیان این مفهوم باید این نکته را یادآور شد که در گذشته قیمت‌ها با کنترل به بازار عرضه می‌شد که با آزادسازی،‌ سازمان‌ها می‌توانند با گسترش بیشتری به فعالیت خود بپردازند. خسروشاهی درخصوص آزادسازی تعرفه در صنعت بیمه، افزود: قبل از اجرای این برنامه تعرفه‌های حداقلی در صنعت بیمه وجود داشت که شرکت‌های بیمه موظف بودند پایین‌تر از موارد مصوبه نرخ‌های خود را ارائه ننمایند، اما در افزایش تعهدات خود با موانعی روبه‌رو نبودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه مرکزی با اجرای آزادسازی تعرفه‌ها منع کاهش قیمت‌ها را از بین برده است، اضافه کرد: با اجرای طرح مذکور ممنوعیت عرضه حق بیمه‌های کمتر، از شرکت‌های بیمه برداشته شده است.

به گفته این مقام مسوول صنعت بیمه در گذشته به دلیل ممانعت از ورشکستگی شرکت‌های بیمه، حداقل تعرفه‌هایی منظور شده بود که با آزادسازی‌ها این حداقل قیمت‌ها حذف و شرکت‌های بیمه اجازه ارائه قیمت‌های پایین را به مشتریان خود کسب کرده‌اند.

آزاد‌سازی «بیمه پول»

خسروشاهی در رابطه با آزادسازی بیمه پول، گفت: منظور از پول در این بیمه‌نامه مسکوکات و اسکناس، انواع شمش و سکه، چک‌های بانکی تضمین شده، اوراق بهادار، اوراق مشارکت (قرضه دولتی، سهام) و گواهی سپرده است؛ البته در این بیمه‌نامه تمبر، سفته و برات‌های تمبری و چک‌های واگذار شده به مشتریان نیز گنجانده شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه پول علاوه بر نگهداری وجوه مذکور در صندوق، انتقال آنها از یک محل به محل دیگر را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، افزود: این بیمه‌نامه قبل از آزادسازی دارای تعرفه‌های خاصی بود که شرکت‌های بیمه خارج از آن نمی‌توانستند بیمه‌نامه صادر کنند.

این مقام مسوول، تصریح کرد: با آزادسازی این رشته بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه با آزادی عمل بیشتری می‌توانند نرخ‌های مناسبی را با توجه به توانمندی خود به بازار عرضه کرده و عرصه رقابتی پویایی را در صنعت بیمه کشور به وجود بیاورند.