گروه بازار پول- پس از جلسه مدیران بانک‌ها با مسوولان بانک مرکزی در خصوص تدوین بسته سیاست‌های پولی و بانکی سال آینده، اخیرا نیز جلسه‌ای با محور مدیران بانک‌های خصوصی در بانک مرکزی تشکیل شده است. این جلسه با هدف بررسی و ارائه دیدگاه‌های مشترک در زمینه مسائل پولی و بانکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه مشترک مقامات مدیران حوزه‌های اعتباری، نظارتی، ارزی و حقوقی بانک مرکزی با مدیران عامل و نمایندگان بانک‌های خصوصی با هدف بررسی و ارائه دیدگاه‌های مشترک در زمینه مسائل پولی و بانکی در روزهای اخیر در محل این بانک تشکیل شده است.

در این جلسه ابتدا سیدحمید پورمحمدی قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به دغدغه‌های بانک‌های خصوصی در زمینه مسائل پولی و بانکی، از مدیران این حوزه خواست تا پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را به منظور بررسی و تصمیم‌سازی به بانک مرکزی ارائه نمایند. قائم‌مقام بانک مرکزی تقویت همکاری با موسسات و نهادهای پولی و بانکی بین‌المللی را محلی برای تبادل نظر و پیشبرد اهداف و دیدگاه‌ها عنوان کرد و از مدیران بانک‌های خصوصی نیز خواست حضور فعالی در این حوزه داشته باشند.

در این جلسه مدیران بخش‌های اعتباری و نظارتی به ارائه گزارشات و اقدامات انجام شده در بانک مرکزی درباره موضوعات مربوط به اعتبار سنجی مشتریان و آیین‌نامه‌های مربوط به آن، انتشار اوراق مشارکت، انتشار گواهی سپرده، تدوین بسته سیاستی و نظارتی سال ۱۳۹۰، افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق واگذاری سهام به سهامداران جدید، گسترش شعب بانک‌ها از طریق ایجاد شعب جدید، خرید بانک و ایجاد بانک مشترک در کشورهای هدف، بررسی و تعیین استاندارد برای انتخاب حسابرسان بانک‌ها، تدوین مقررات برای سال جاری و آینده و اصلاح مقررات فعلی، رعایت مقررات مربوط به ارائه تسهیلات شرکت‌های دولتی و ماده ۲۲ و غیره پرداختند.سپس مدیران و نمایندگان بانک‌های خصوصی نیز با اشاره به اینکه بانک مرکزی به عنوان مرکز ثقل شبکه بانکی بوده و رعایت قوانین و مقررات آن لازم و ضروری است، دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.

در همین رابطه مطالبی همچون ضرورت حفظ و امنیت اطلاعات مشتریان و مراجعی که باید به اطلاعات مشتریان دسترسی داشته باشند، چگونگی افزایش سرمایه بانک‌ها، موارد مربوط به نظارت بانک مرکزی، تعیین نرخ سود سپرده‌ها، اوراق مشارکت و گواهی سپرده، بررسی تطبیقی استفاده از تسهیلات برای اشخاص مرتبط و غیره از سوی مدیران بانک‌های خصوصی مطرح شد.