جعل نداریم؛ اسکناس‌ها کپی می‌شوند

گروه بازار پول- در روزهای گذشته اخباری مبنی بر وجود اسکناس‌های تقلبی پنج و ده هزار تومانی در بازار منتشر شد که به مردم نیز در این خصوص هشدار داده شد. این در حالی است که مسوولان بانک مرکزی در مراسم رونمایی از اسکناس‌های ده هزار تومانی بر ویژگی‌های امنیتی بسیار آنها تاکید کرده بودند.

پیش از جعل اسکناس‌ها نیز چک پول‌های تقلبی در خودپرداز بانک‌ها دیده شد که رییس کل بانک مرکزی دراین خصوص گفت نمی‌توان ادعا کرد هیچ‌گونه تقلبی وجود ندارد. ولی اگر در خودپردازی وجود داشته باشد شعبه متوجه نشده است.

اما در خصوص اسکناس‌های تقلبی اخیر، دبیر کل بانک مرکزی جعل را رد کرده و اسکناس‌های تقلبی موجود را حاصل کپی دانست.

محمود احمدی جعل اسکناس و ایران‌چک‌ها را رد کرد و آنچه که به عنوان اسکناس تقلبی دیده می‌شود را کپی‌های بسیار ساده از اسکناس اعلام کرد.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره احتمال جعل اسکناس‌های۱۰هزار تومانی اظهار کرد: هیچ گزارشی درباره جعل هر نوع اسکناس و ایران‌چک به بانک مرکزی نرسیده است.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیروی انتظامی و برخی محاکم قضایی اسکناس‌های ۲ و ۵ و ۱۰ هزار تومانی را کشف می‌کنند که کپی‌های بسیار ساده از اسکناس‌های اصلی است و نمی‌توان نام آن را جعل گذاشت.

وی گفت: از آنجایی که تبادل اسکناس در کشور زیاد است، مردم در دریافت و پرداخت‌ها توجهی به ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌ نمی‌کنند و ممکن است در بین دسته‌ای از اسکناس‌ها، کپی‌هایی هم وجود داشته باشد.

دبیرکل بانک مرکزی گفت: اتفاقا روز گذشته در این باره جلسه‌ای با نیروی انتظامی داشتیم که آنها هم بر این امور اشراف داشتند و تصریح کرده‌اند که تاکنون چیزی به نام جعل که مردم و متخصصان بانکی را سردرگم کند، نداشته‌ایم.

احمدی با بیان اینکه متاسفانه اطلاع مردم از ویژگی‌های امنیتی اسکناس و اسناد بانکی کم است، اظهار کرد: به همین دلیل مراسم رونمایی اسکناس۱۰ هزار تومانی را با اطلاع‌رسانی زیادی برگزار کردیم تا مردم از ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌ها بیش از پیش آگاه شوند.

دبیرکل بانک مرکزی تاکید کرد: ویژگی‌های امنیتی هم در کاغذ و هم در چاپ اسناد بانکی و اسکناس‌ها به‌کار رفته‌اند. این ویژگی‌ها در سه سطح وجود دارند. سطح اول ویژگی‌های تخصصی است که نیاز به دستگاه‌های پیشرفته در بانک‌ها و بانک مرکزی دارد. سطح دوم ویژگی‌هایی است که نیاز به ابزارهایی دارد که در اختیار مردم هم هست مثل مدادهایی که بر کاغذهای معمولی ونیز اسکناس خط می‌اندازند و سطح سوم ویژگی‌هایی از قبیل مرکب حرارتی که با حرارت دست رنگش تغییر می‌کند یا نخ اسکناس‌ها است که با چشم هم قابل دیدن است.

وی تاکید کرد: در هیچ کدام از کپی‌های اسکناس هیچ یک از این سه سطح قابل استحصال نیست.

احمدی بر لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی در این باره تاکید کرد و از ساخت تیزرهایی درباره ویژگی‌های امنیتی اسکناس و ایران‌چک برای پخش از سیما خبر داد.