گروه بازار پول- مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از اصلاح سیستم پولی و بانکی کشور در سال آینده به نفع تولید و اشتغال خبر داد و گفت: تسهیلات بانکی با نرخ پایین تر مستلزم افزایش سرمایه بانک‌ها است. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، دکتر کوروش پرویزیان، در بیست‌ویکمین جلسه ستاد راهبردی توسعه اقتصادی استان اصفهان و عراق افزود: همان‌گونه که دولت در بخش قیمت حامل‌های انرژی و هدفمند شدن یارانه‌ها تحول بزرگی را ایجاد کرد، در سیستم پولی و مالی نیز اصلاحاتی صورت خواهد داد. وی قیمت تمام شده منابع مالی برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را بالا دانست و ابراز امیدواری کرد با تحقق افزایش سرمایه بانک‌ها شاهد کاهش نرخ تسهیلات و کاهش هزینه‌ها باشیم. وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که در بودجه سال آینده نسبت به افزایش سرمایه بانک‌ها همچون گذشته حمایت خود را تداوم ببخشند و تصریح کرد: افزایش سرمایه بانک‌ها باعث توسعه صادرات کشور و ارائه تسهیلات با نرخ پایین‌تر به تولیدکنندگان می‌شود.

وی بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی در سال آینده را بر اساس تقویت و حمایت تولید و اشتغال دانست و گفت: تامین مالی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از دغدغه‌های دولت است که امید می‌رود پس از انجام افزایش سرمایه بانک‌ها و اجرای طرح تحول بانکی این امر صورت گیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، تاسیس و فعالیت مداوم شرکت‌های هلدینگ بزرگ در کشور را نیازمند منابع مالی بیشتری دانست و گفت: سرمایه کنونی همه بانک‌های ایرانی اعم از دولتی و خصوصی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار است و این میزان پاسخگوی نیاز شرکت‌های بزرگ اقتصادی نیست. عضو شورای‌عالی صادرات کشور تصریح کرد: پیش‌بینی صادرات ۷۰ میلیارد دلار کالا و ۱۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در طرح پنج ساله نیازمند تامین منابع مالی برای بانک‌ها جهت ارائه خدمات مطلوب به صادرکنندگان است.