گروه بازار پول - طرح گنجینه سپهر بانک صادرات با گزینه‌های سپرده سرمایه‌گذاری تامین آتیه کشاورزان، تامین آتیه کارگران، مهریه و تامین آتیه کودکان و نوجوانان و طرح حساب اقساطی مدیریت یارانه (حامی) از روز گذشته در تهران و از هفته آینده در شهرستان‌ها اجرایی می‌شود. عباس‌زادگان، معاون بازاریابی و خدمات مشتریان بانک صادرات با بیان این مطلب نرخ سود این سپرده‌ها را در حدود ۱۷ درصد سالانه اعلام کرد که به صورت تصاعدی در سررسید ۵ ساله پرداخت می‌شود. وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که با توجه به سود ۳۵ درصدی نرخ سکه و طلا در سال گذشته، آیا این نرخ برای مردم مزیتی دارد، اظهار داشت: سکه همراه با ریسک است، ولی سپرده‌ها دارای سودی تضمین شده به اضافه نرخ سود قطعی هستند.

در ادامه موسوی حسب، مدیر امور شعب بانک نیز اظهار داشت: منابع بانک‌ها در سپرده‌های بلند مدت روزانه در حال افزایش است و این به معنای اطمینان مردم به نظام بانکی است. به گفته وی حجم سپرده‌ها بیش از حجم سکه‌ها است و مشتری می‌تواند ۱۰ برابر عواید سکه را کسب کند.

در ادامه عباس زادگان نیز در پاسخ به این سوال که نرخ سود طرح گنجینه سپهر در سررسید ۵ ساله کمتر از نرخ ۱۳۳ درصدی اعلامی بسیاری از بانک‌ها است، گفت: نرخ‌های سود بانک صادرات مطابق با نرخ‌های مصوب بانک مرکزی بوده و به صورت تصاعدی نرخی بالاتر از رقم فوق خواهد پرداخت.

وی در مقابل اصرار خبرنگاران درخصوص اعلام این نرخ اعلام کرد: بسته به نوع سپرده‌گذاری متفاوت است.

وی در خصوص طرح‌های جدید این بانک از طرح حساب اقساطی مدیریت یارانه (حامی) خبر داد و گفت: مردم می‌توانند با استفاده از این حساب اقساط یارانه خود را به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری کنند و پس از مدتی با سود معقولی در مدت زمانی دریافت کنند.

وی در مورد طرح تامین مهریه، گفت: در این طرح حداقل مبلغ یک میلیون ریال است و می‌تواند به عنوان تمام یا بخشی از مهریه به عنوان حساب تامین مهریه افتتاح شود. به گفته وی، طرح تامین آتیه کودکان و نوجوانان برای ایجاد سرمایه‌‌ای مطمئن برای تهیه نیازهای آینده زندگی آنان از قبیل تهیه جهیزیه، هزینه تحصیلات عالی، ازدواج و موارد مشابه است که تا ۳۰ سال نیز می‌توان آن را تمدید کرد. عباس‌زادگان طرح تامین آتیه کارگران را به لحاظ سرمایه‌گذاری بلندمدت سنوات کارگران در هر سال دانست.

وی به شرایط عمومی طرح‌ها اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری به صورت یکجا، اقساطی یا ترکیبی امکان پذیر خواهد بود همچنین نرخ سود این حساب‌ها مطابق نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار اعمال می‌شود.

سلطانخواه، معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات با ارائه آماری از کارت‌ها و حساب‌های بانک اظهار داشت: ۶۰ درصد از تراکنش‌های بانک‌ها مربوط به بانک‌های صادرات و ملی بوده است. وی ادامه داد: میزان کارت‌های اعتباری فعال، کارت‌های صادره فعال، پایانه‌های فروش و مبلغ تراکنش‌ها در آذرماه امسال نسبت به آذر سال گذشته به ترتیب ۶۸، ۵۹ و ۷۳ درصد رشد داشته است.