مسعودرضا طاهری- قیمت سکه طرح قدیم دیروز به رکورد۴۱۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه طرح قدیم دیروز در منطقه چهار راه استانبول به نرخ ۴۱۰ هزار تومان در جدول معاملات سکه درج شد که نسبت به روز قبل ۳۰۰۰ تومان افزایش داشت. در عین حال از قیمت سکه بهار آزادی ۱۰۰۰ تومان کاسته شد و ۳۶۱ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه بدون تغییر ۱۸۱ هزار تومان عرضه شد، در حالی که ربع سکه ۵۰۰ تومان افت قیمت را تا رسیدن به نرخ ۹۱ هزار تومان ثبت کرد. روز گذشته نرخ سکه بهار آزادی از سوی بانک مرکزی ۳۵۹ هزار تومان اعلام شد. در حالی که قیمت در بازار آزاد ۳۶۱ هزار تومان بود. سایت اتحادیه طلا و جواهر در ساعت ۲۳/۱۴ دقیقه قیمت سکه را ۳۶۳ هزار تومان درج کرد. این مرجع همچنین قیمت سکه طرح قدیم را ۴۱۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۸۲ هزار تومان و ربع سکه را ۹۲ هزار تومان اعلام کرد.

بازار جهانی

قیمت هر اونس طلا با تقریبا ۶ دلار افزایش تا غروب روز گذشته به سطح ۱۳۷۳ دلار رسید. قیمت بسته شده طلا در بازار نیویورک در پایان وقت سه‌شنبه در حد ۱۳۶۷ دلار بسته شده بود. کاهش ارزش دلار آمریکا و فروش عمده از عوامل موثر بر نوسان قیمت طلا عنوان شده است. با وجود رویگردانی اولیه معامله‌گران از نتایج اجلاس وزرای دارایی کشورهای عضو یورو در بروکسل، به نظر می‌رسد که بازار مجددا به تقویت ارزش یورو با اعلام طرح‌هایی در حمایت از کشورهای بدهکار در این اجلاس، امیدوار شده است. افت ارزش دلار در این شرایط به افزایش تقاضا برای طلا منجر شده است.

بازار ارز

روز گذشته برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا ۳۴۵۹/۱ افزایش یافت که به معنی کاهش ارزش دلار بوده است. در همین حال به دلیل نگرانی از افزایش نرخ تورم در انگلیس ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا تا ۵۹۹۱/۱ افت کرد. پیشتر این رقم تا ۶۰۴۸/۱ بالا رفته بود. از این رو قیمت دلار روز گذشته در بازار داخلی با افت ۵ تومانی تا ۱۰۸۵ تومان پایین آمد. در مقابل یورو و پوند انگلیس با ۵ تومان و ۹ تومان افزایش به ترتیب به بهای ۱۴۴۸ تومان و ۱۷۵۲ تومان فروخته شدند.

افزایش تقاضا برای سکه طرح قدیم

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با مهر از افزایش قیمت سکه تمام طرح قدیم به دلیل تمایل مردم به خرید آن خبر داد و با بیان اینکه متقاضی خرید سکه و طلا در بازار افزایش یافته است، گفت: ورود سکه‌های گرمی به بازار باعث کاهش نرخ‌ها می‌شود.

محمد کشتی آرای دلیل افزایش قیمت سکه طرح قدیم را کم بودن این نوع سکه در بازار ذکر کرد و گفت: سکه طرح قدیم در بازار طرفدار پیدا کرده است و مردم نسبت به خرید آن تمایل دارند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه در حال حاضر متقاضی خرید سکه و طلا در بازار به دلیل شرایط زمانی افزایش یافته است، عنوان کرد: هر چه از روزهای ماه صفر می‌گذرد و به روزهای پایانی سال و رواج مراسم ازدواج و غیره نزدیک می‌شویم، این رونق خرید بیشتر خواهد شد. وی ورود سکه های گرمی به بازار که بر اساس اعلام بانک مرکزی قرار است تا پایان سال وارد بازار شود را باعث تعدیل قیمت سکه‌ها و کاهش نرخ‌ها دانست.

کشتی آرای قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید را امروز ۳۶۱ هزار تومان که نسبت به دیروز تغییری نکرده است، عنوان کرد و افزود: همچنین قیمت سکه نیم بهار آزادی۱۸۲ هزار تومان و ربع سکه ۹۱ هزار تومان است.

وی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را ۳۶ هزار و ۴۵۰ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی را ۱۳۷۳اعلام کرد، همچنین صرافان بازار ارز تهران دیروز قیمت هر دلار به نرخ آزاد را ۱۰۸۵ تومان و هر یورو را ۱۴۵۰ تومان اعلام کردند.