فاطمه بهادری

در حالی که مقامات دولتی از در دست تهیه بودن لایحه تحول بانکی خبر می‌دهند، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی، و مقامات این بانک گفت: نمایندگان در حال تهیه طرحی برای اصلاح نظام بانکی هستند. سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس‌«توانا» در مورد جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با رییس کل بانک مرکزی، بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون و محمود بهمنی در مورد وضعیت سیستم بانکی برگزار شد.

وی در خصوص دلایل برگزاری این جلسه گفت: نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی برای اصلاح وضعیت نظام پولی، مالی و بانکی در کشور هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: این طرح برای سامان دادن مطالبات معوق و پیشبرد امور بانکی تهیه می شود تا سیستم بانکی از این وضعیت در بیاید.

وی دلیل حضور بهمنی در این جلسه را اطلاع یافتن وی از تهیه چنین طرحی اعلام کرد.

در عین حال دلخوش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه در جلسه فوق، طرح افزایش توان اعتباری بانک‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاونان وی، قائم مقام بانک مرکزی و برخی دیگر از مسوولان این بانک حضور داشتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ذکر این مطلب که در طرح افزایش توان اعتباری بانک‌ها، فراهم کردن امکانات برای افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها مدنظر است، تصریح کرد: همچنین موضوع افزایش بهره‌وری و ارتقای سرمایه بانک‌ها نیز در آن دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه در مورد لایحه ۱۵ هزار میلیارد تومانی افزایش سرمایه بانک‌ها و طرح تحول نظام بانکی در سال آینده بحثی صورت نگرفته است، عنوان کرد: طرح افزایش توان اعتباری بانک‌ها توسط کمیسیون اقتصادی مجلس تهیه شده است. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی همچنان بر تصویب لایحه ۱۵ هزار میلیارد تومانی افزایش سرمایه بانک‌ها تاکید دارد و عنوان می‌کند که آنقدر با مجلس شورای اسلامی بر سر افزایش سرمایه بانک‌های دولتی چانه‌زنی می‌کنیم تا قبول کنند، زیرا این تنها چاره پیش روی بانک مرکزی است.

این در حالی است که نمایندگان مجلس طرح افزایش توان اعتباری بانک‌ها را برای افزایش سرمایه بانک‌ها و کمک به ارتقای تسهیلات‌دهی آنها مدنظر قرار داده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه انتظار داریم حداقل بخشی از افزایش سرمایه بانک‌ها از محل مالیات پرداختی بانک‌ها در پایان سال صورت گیرد، فروش دارایی‌های مازاد و املاک تملیکی و وصول مطالبات معوق بانک‌ها از دولت را از راهکارهای افزایش سرمایه بانک‌ها اعلام کرده است.

البته نباید از نظر دور داشت که ممکن است بخشی از طرح تحول بانکی مدنظر مجلس مربوط به افزایش سرمایه بانک‌ها باشد.

با این حال نمی‌توان حدس زد که قرار است در سال آینده کدامیک از طرح‌های تحول بانکی دولت و مجلس اجرایی شود. چندی پیش رییس کل بانک مرکزی از نهایی شدن طرح تحول بانکی در این بانک و بررسی آن در هیات دولت خبر داد.

این طرح که بنا به گفته احمدی‌نژاد قرار است از سال آینده اجرایی شود تا به حال چندین بار مورد بررسی قرار گرفته است.

در چند سال گذشته احمدی‌نژاد دو کارگروه ویژه اصلاح ساختار بانک‌ها و بازنگری قوانین بانکی را تشکیل داده بود. در آخرین اظهارات، مدیر عامل بانک توسعه صادرات از تقسیم بانک‌ها به تجاری، قرض‌الحسنه‌ای و سرمایه‌گذاری خبر داده و اعلام کرد که طرح تحول دارای پنج محور اصلی از جمله مدیریت منابع و مصارف، سیستم بانک جامع اطلاعات مشتریان، تسهیلات بانکی، ساماندهی وصول مطالبات معوق و سیاست‌های اعتباری است.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در مراسم معارفه خود در دو سال پیش، ۱۸ برنامه برای اصلاح نظام پولی و بانکی را اعلام کرد و با بیان اینکه وظایف خود در این بانک را باید با سیاست‌های کشور همسو و هماهنگ کنیم، گفت: باید به دور از جنجال در تدارک مهار تورم، حفظ ارزش پول ملی و جریان مناسب پول در تولید باشیم.

پیش از وی و در سال ۱۳۸۵، سیدحمید پورمحمدی قائم‌مقام فعلی رییس کل بانک مرکزی که در آن زمان معاون بانکی وزیر اقتصاد بود، اصلاح نظام بانکی را مشتمل بر ۱۰ محور دانست. به گفته وی، اصلاح نظام بانکی در ۱۰محور بانکداری اسلامی، بانکداری الکترونیک، اصلاح مقررات، شفافیت مالی، نظارت و بازرسی، حضور در بازارهای جهان، افزایش کارآیی، خصوصی‌سازی، مبادلات ارزی و تسهیلات اعطایی در حال انجام است.