دنیای اقتصاد- همزمان با کاهش قیمت انواع ارز در بازار آزاد، قیمت سکه نیز در اولین روز هفته به پایین‌تر از ۷۳۰ هزار تومان رسید. دیروز همزمان با افت قیمت اونس جهانی طلا، نرخ انواع ارز در بازار داخلی به نحو محسوسی پایین آمد. آن‌گونه که فعالان بازار می‌گویند، منشا این افت قیمت «فروش دلار به نرخ‌های ارزان‌تر» بوده که خود بر قیمت دیگر ارزها تاثیر داشته است. بازار سکه نیز این بار هم راستا با بازار جهانی طلا، اما بیشتر متاثر از کاهش قیمت دلار، افت قیمت‌ها را در روز نخست هفته تجربه کرد. چندی است که به دلیل نااطمینانی در بازار شاهد صعود آخر هفته‌ای و تصحیح قیمت اول هفته‌ای در این بازار هستیم. در اولین روز کاری هفته اتفاق افتاد

کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

گروه بازار پول- با اعلام آماراشتغال در آمریکا افت قیمت طلا و نفت بیشتر شد. در پایان معاملات هفتگی قیمت طلا ۱۱ دلار دیگر نسبت به نرخ بعدازظهر جمعه پایین‌ آمد و در بامداد شنبه در سطح ۱۵۸۲ دلار بسته شد.

در بازار داخلی افت حداقل ۲۰ تومانی قیمت دلار موجب شد تا نرخ سکه به زیر ۷۳۰ هزار تومان برسد. دیروز در اولین روز کاری بازار داخلی قیمت سکه افت شدیدی داشت که البته بیش از آنکه به افت قیمت جهانی مربوط باشد ، از کاهش یافتن قیمت دلار تاثیر گرفت وعموما اولین روز کاری در هر هفته از بازار ارز و سکه، فروش دلار در زیر قیمت بازار موجب کاهش قابل توجه قیمت‌ها می‌شود.

با ورق خوردن برگ دیگری از تقویم اقتصادی در آمریکا بالاخره میزان اشتغال ایجاد شده در ماه ژوئن اعلام شد و در کنار سایر عوامل کاهنده قیمت، افت بیشتری را برای قیمت طلا رقم زد. شامگاه جمعه دپارتمان مشاغل آمریکا اعلام کرد که تعداد مشاغل غیرکشاورزی جدید ایجاد شده در این کشور در ماه ژوئن ۲۰۱۲ نهایتا ۸۰ هزار شغل است. همچنین نرخ بیکاری نیز ۲/۸ درصد اعلام شد که البته تغییری نداشته است. اعلام ۸۰ هزار شغل جدید در حالی است که انتظار می‌رفت این میزان حداقل ۱۰۰ هزار و در بالاترین سطح ۱۶۰ هزار شغل باشد.

این ارقام در حالی اعلام می شود که پیش‌تر بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در نشست بازار باز رسما اعلام کرد که برنامه ای برای تزریق منابع مالی به اقتصاد ندارد. تقریبا یک روز قبل از اعلام نرخ اشتغال در آمریکا بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی چین نرخ بهره را به ترتیب تا ۷۵ صدم درصد و ۶ درصد کاهش دادند. سرمایه‌گذاران با این اقدامات به شدت نسبت به اعمال هرگونه سیاست جدید انبساطی در اقتصاد جهانی ناامید شدند و افت تقاضا برای خرید طلا موجب تشکیل صف فروش برای آن شد.

این در حالی است که تا هفته گذشته انتظار برای اعلام برنامه‌های جدید اقتصادی از سوی بانک‌های مرکزی ضمن بروز نرخ‌های ناامیدکننده از اقتصاد جهانی، برخی را در انتظار افزایش تقاضا و قیمت برای کالاهای پایه قرارداده بود.

در شرایط جدید تا رسیدن خبر تازه‌ای مبنی بر احتمال افزایش تقاضا برای نفت و طلا از سوی هر منبع و مرجعی باید صبر کرد. افت نرخ رشد اقتصادی در جهان و تداوم بحران اقتصادی در اروپا که پایان آن را برخی از کارشناسان سال ۲۰۱۴ اعلام کرده‌اند، هنوز بر بازارهای مالی جهان فرمانروا است. افت تقاضا برای کالاهای تولیدی از سوی اروپاییان موجب افت نرخ رشد اقتصادی در شرق به ویژه چین شده و تاثیر همین شرایط موجب افت تقاضا برای مواد خام به ویژه نفت شده است.

این شرایط البته از تحولات منطقه‌ای و فشارهای بین‌المللی نیز کاملا تاثیر می‌گیرد. این در حالی است که البته انتظار می‌رفت با تشدید چالش‌های منطقه‌ای و تهدیدات و اظهارات قیمت مواد خام افزایش داشته باشد.

قیمت‌ها در بازار داخلی

دیروز قیمت دلار در بازار داخلی تا ساعت ۲ بعدازظهر ۱۹۴۵ تومان اعلام شد. این قیمت البته در پایین ترین قیمت تا بعدازظهر به نرخ ۱۹۴۰ تومان هم فروخته و به نرخ ۱۹۳۰ تومان از مردم خریداری شد. دیروز برخی در بازار با اعلام اینکه خریدهای دلاری آنها با قیمت‌های بالاتری صورت گرفته است، از فروش دلار در این سطح خوداری می‌کردند. قیمت دلار البته به مرور در اولین ساعات بازار از سطح ۱۹۶۵ تومان رو به کاهش نهاد و در ساعاتی در سطح ۱۹۴۸ تومان ثابت مانده بود.

برخی از صرافان دلیل افت قیمت دلار را فروش دلار به نرخ‌های ارزان‌تر عنوان کردند. در ساعت ۲ بعداز ظهر به دلیل تلاش برای ثبت یک نرخ معین از بازار در ساعت اداری و همچنین به دلیل ثبات تقریبی در سطح ۱۹۴۵ تومان، نرخ دلار در این سطح ثبت شده است که به همین دلیل از منظر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مورد وثوق است. از این رو تلاش برای مد نظر قرار دادن قیمت‌های بازار در ساعات غیر اداری معمولا سردرگمی برای تجار و بنگاه‌ها پدید می‌آورد که از آن پرهیز می‌شود. افت قیمت دلار موجب شد تا قیمت یورو در محدوده ۲۴۱۰ تا ۲۴۳۰ تومان نوسان کند. قیمت پوند انگلیس نیز در بازار تا ۳۰۳۰ تومان کاهش داشت. در این میان درهم امارات و ریال عربستان قدری شاهد افزایش قیمت بودند. با این حال نوسان قیمت‌ها در بازار موجب ممانعت از دستیابی به یک قیمت ثابت حداقل برای دو ساعت می‌شد.

در بازار سکه هم قیمت‌ها البته کاهشی بود . نرخ سکه دربازاربا ۱۴ هزار تومان کاهش درساعت ۲ بعدازظهر روبه‌رو شد که موجب شد تا قیمت آن به ۷۳۰ هزار تومان برسد. قیمت‌های ۷۲۴ تا ۷۲۶ هزار تومان هم برای سکه در ساعاتی از بازار اعلام شد. قیمت سکه طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان کاهش تا ۷۴۵ هزار تومان کاهش یافت. نیم سکه ۷ هزار تومان از قیمت خود را از دست داد و به۳۶۵ هزار تومان رسید.

دراین میان تا ساعت ۲ بعدازظهر ربع سکه بدون تغییر در سطح ۱۸۶ هزار تومان فروش رفت. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلا ۱۷ عیار ۷۱۰۰ تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تقریبا ۱۶۴۰ تومان کاهش یافت.

در بازارهای بین‌المللی ارز، برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به سطح کم سابقه ۲۲/۱ رسیده و یورو را در کنار تمامی عوامل تاثیرگذار، تضعیف کرده است.