گروه بازار پول - گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در شهر تهران نشان می‌دهد که از 11 گروه مواد خوراکی قیمت چهار گروه لبنیات، تخم مرغ، گوشت قرمز و قند و شکر در هفته منتهی به 16 تیر ماه افزایش داشته است. همچنین قیمت مواد خوراکی در چهار گروه کاهش و سه گروه نیز نسبت به هفته ماقبل بدون تغییر قیمت مانده‌اند.

افزایش قیمت گروه لبنیات به گران شدن شیر پاستوریزه برمی‌گردد که در هفته گذشته به طور میانگین در سطح شهر تهران با قیمت هزار و ۵۸۸ تومان به فروش رسید که رشد ۸/۵ درصدی قیمت این کالا را در هفته گذشته نشان می دهد. بهای تخم مرغ نیز با افزایش ۶/۳ درصدی در هفته گذشته نسبت به ماه قبل ۶/۲۱ درصد گران شد و با میانگین قیمتی ۴ هزار و ۹۵۸ تومان برای هر شانه ۲ کیلویی در سطح شهر تهران به فروش رسید. همچنین قیمت گوشت مرغ در هفته گذشته ۸/۹ درصد کاهش یافت، ولی باز هم به دلیل افزایش ناگهانی که در هفته‌های ماقبل تجربه کرده بود نسبت به ماه گذشته
1/13 درصد گران‌تر فروخته شد. قیمت‌ها در گروه سبزی‌های تازه نیز اکثرا کاهشی بود به طوری که عناصر اصلی این گروه نظیر خیار، گوجه فرنگی و بادنجان نسبت به هفته ماقبل ارزان‌تر شد.
گزارش بانک مرکزی
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه به جز شیر پاستوریزه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ افزایش داشت و قیمت هر شانه بین ٤ هزار و 450 تومان و ٥ هزار و 700 تومان قرار گرفت. در گروه برنج، قیمت تمام اقلام ا ین گروه ثابت بود. در گروه حبوب نیز بهای همه اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.به گزارش بانک مرکزی در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران سیب زرد تخم لبنان و انجیر عرضه نمی‌شد، ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می‌شد. میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای هندوانه افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای خیار، گوجه فرنگی، بادنجان و سبزی‌های برگی کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت. در این هفته بهای گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود. قیمت گوشت گوسفند اندکی افزایش ولی بهای گوشت مرغ کاهش یافت. همچنین در هفته مورد بررسی، قیمت قند و شکر افزایش جزئی ولی بهای چای خارجی اندکی کاهش داشت. قیمت انواع روغن نباتی نیز بدون تغییر بود.
جزئیات تغییر قیمت‌ها در بازار
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای شیر پاستوریزه معادل 9/5 درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه ثابت بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت ماست پاستوریزه، ماست غیر پاستوریزه، پنیر غیر پاستوریزه، پنیر پاستوریزه و کره پاستوریزه در بازار تهران بدون تغییر نسبت به هفته ماقبل باقی ماند. این در حالی است که بر اساس گزارش قبل بانک مرکزی که ناظر بر تغییرات قیمتی دو هفته پیش بود، در گروه لبنیات تنها بهای کره پاستوریزه معادل 2/0 درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نیز بدون تغییر مانده بود.
افزایش ۶/۳ درصدی قیمت تخم‌مرغ در دو هفته پی در پی بر اساس گزارش بانک مرکزی بهای تخم‌مرغ در هفته مورد نظر معادل ۶/۳ درصد افزایش داشت. بر این اساس در هفته منتهی به ۱۶ تیر ماه قیمت هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ به طور میانگین در سطح شهر تهران به ۴ هزار و ۹۵۸ تومان رسید. اما میزان افزایش قیمت تخم‌مرغ در دو هفته پیش نیز همین عدد ۶/۳ درصد بود. قیمت تخم‌مرغ در یک ماه گذشته ۶/۲۱ درصد رشد کرده است هر چند هنوز رکورد سال پیش خود را پشت سر نگذاشته است. بر این اساس قیمت تخم‌مرغ نسبت به دوره مشابه سال پیش خود ۹/۳ درصد کاهش داشته است. در هفته مورد بررسی، در گروه برنج، قیمت انواع برنج داخلی و وارداتی بدون تغییر بود. در گروه حبوب نیز بهای تمام اقلام این گروه ثابت بود.بر اساس گزارش بانک مرکزی در گروه میوه های تازه قیمت هندوانه معادل ۹/۴ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۴/۱ درصد تا ۷/۱۳ درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار معادل ۴/۵ درصد، گوجه فرنگی ۳/۱۴ درصد، بادنجان ۹/۳ درصد و سبزی‌های برگی ۱/۷ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۳/۰ درصد تا ۶/۲ درصد افزایش داشت.
افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش قیمت گوشت مرغ
در هفته مورد بررسی، قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود. بهای گوشت گوسفند معادل ۸/۰ درصد افزایش ولی قیمت گوشت مرغ ۸/۹ درصد کاهش یافت. قیمت گوشت مرغ هرچند در هفته گذشته نزدیک ۱۰ درصد کاهش داشته است، اما به دلیل افزایش ناگهانی که در چند هفته پیش تجربه کرده بود همچنان در مقیاس ماهانه ۱/۱۳ درصد گران شده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار شهر تهران به طور میانگین در سطح 5 هزار و 854 تومان قرار گرفت. این نرخ، رشد سالانه قیمت مرغ را به 8/74 درصد رساند. قیمت گوشت مرغ در دوره مشابه سال گذشته حدود
۳ هزار و ۳۴۸ تومان بوده است و در طی یک سال با افزایش حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی مواجه شده است. در دو هفته قبل بهای گوشت گوسفند معادل ۴ درصد کاهش ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ۹/۰ و گوشت مرغ ۶/۱۲ درصد افزایش یافته بود. گوشت مرغ در این هفته به شکل جهشی گران شد و این امر در افزایش قیمت ۶/۱۲ درصدی در دو هفته قبل به خوبی مشاهده می‌شود. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار تهران به طور متوسط در این هفته تا ۶ هزار و ۴۸۹ تومان بالا رفته بود. همچنین در هفته مورد گزارش، بهای قند معادل ۴/۰ درصد و شکر ۵/۰ درصد افزایش ولی قیمت چای خارجی ۱/۰ درصد کاهش داشت. بهای انواع روغن نباتی نیز ثابت بود.