جزئیات  بیمه نوسانات نرخ ارز برای واحدهای تولیدی

گروه بازار پول - در پی اعلام بیمه شدن نوسانات نرخ ارز از سوی شرکت‌های بیمه، روابط عمومی بیمه مرکزی متن آیین‌نامه‌ای را منتشر کرده که جزئیات بیمه نوسانات نرخ ارز در واحدهای تولیدی - صادراتی را روشن می‌کند. بیمه نوسانات نرخ ارز با هدف کاهش خطرپذیری ناشی از نوسانات قیمت‌ها در آخرین روزهای فروردین ماه امسال در شورای‌عالی بیمه، به تصویب رسید تا شرکت‌های بیمه اجازه صدور بیمه‌نامه نوسانات نرخ ارز واحدهای تولیدی - صادراتی را در چارچوب شرایط عمومی بیمه‌نامه نوسانات نرخ ارز پیدا کنند.

بر اساس آیین‌نامه بیمه پوشش نوسانات نرخ ارز، بیمه‌گر متعهد است «آن قسمت از خسارت را که بر اساس مفاد مندرج در شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه متوجه بیمه‌گزار شده تا سقف مندرج در بیمه‌نامه، پرداخت کند.»

بیمه‌گر موظف است «قبل از انعقاد بیمه‌نامه از وجود قرارداد تولیدی - صادراتی معتبر بیمه‌گزار اطمینان حاصل کند.» این آیین‌نامه اضافه می‌کند که «بعد از اعلام خسارت توسط بیمه‌گزار، بیمه‌گر موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ سررسید بیمه‌نامه، میزان خسارت را بر اساس شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه تعیین و نسبت به پرداخت آن در وجه بیمه‌گزار اقدام کند.»

در عین حال «بیمه‌گزار موظف است هرگونه اطلاعات، اسناد و مدارک مرتبط با بیمه‌نامه یا قرارداد تولیدی -صادراتی خود را که مورد درخواست بیمه‌گر باشد به وی تحویل دهد.»

در صورتی که بیمه‌گزار قبل از تاریخ سررسید بیمه‌نامه قصد ایفای تعهد قرارداد تجاری را در تاریخی غیر از تاریخ سررسید بیمه‌نامه داشته باشد، باید قبلا توافق کتبی بیمه‌گر را دریافت کند.

در آیین‌نامه چند مورد نیز از تعهد بیمه‌گر برداشته شده است. خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات طرفین قرارداد تجاری، خسارات ناشی از عدم دریافت مجوز صدور کالا، دریافت یا پرداخت مبلغ قرارداد تجاری به ارزی غیر از ارز پایه ذکرشده در بیمه‌نامه، هرگونه خسارت مستقیم و غیرمستقیم که منشأ وعلت آن موضوع مندرج در بیمه نامه نباشد و فسخ و بطلان بیمه‌نامه، از این موارد است.

این آیین‌نامه می‌افزاید: «هرگاه بیمه‌گزار عمدا از اظهار مطالبی خودداری کند یا عمدا اظهارات کاذب کند و مطالب اظهار نشده یا اظهارات کذب طوری باشد که موضوع خطر را تغییر داده یا از اهمیت آن در نظر بیمه‌گر بکاهد عقد بیمه باطل خواهد بود.» و «در این صورت وجوهی که بیمه‌گزار پرداخته است قابل استرداد نیست.»

شرایط فسخ قرارداد

این آیین‌نامه شرایطی را هم برای فسخ قرارداد بیمه از جانب بیمه‌گر در نظر گرفته است. عدم ایفای تعهدات بیمه‌گزار و فسخ قرارداد تجاری بیمه‌گزار از جمله این شرایط است.

بر اساس آیین‌نامه بیمه نوسانات نرخ ارز اعتبار این بیمه‌نامه بنا به درخواست بیمه‌گزار و موافقت بیمه‌گر تعیین و در شرایط خصوصی ذکر می‌شود.

واگذاری

این آیین‌نامه اضافه می‌کند: «بر اساس محتوای قرارداد و قوانین حاکم بر آن، این قرارداد و هیچ‌یک از حقوق متعلقه به آن قابل انتقال به غیر نیست مگر با رضایت کتبی طرفین قرارداد.»

حل اختلاف

آیین‌نامه بیمه نوسانات نرخ ارز می‌افزاید: «در صورتی ‌که بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار درباره این بیمه‌نامه اختلافی بروز کند که از طریق مذاکره یا ارجاع امر به کارشناس واحد مرضی‌الطرفین فیصله نیابد حل اختلاف به هیاتی از کارشناسان ارجاع می‌شود.»

اسقاط تعهد بیمه‌گر

بر اساس این آیین‌نامه «هر گونه اظهار و عمل خلاف از سوی بیمه‌گزار یا نمایندگان وی که به قصد گمراهی بیمه‌گر صورت گیرد و همچنین انجام نشدن هر یک از تعهدات مقرر در این بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گزار موجب اسقاط تعهد بیمه‌گر خواهد شد؛ بدون اینکه این امر تاثیری در تعهدات بیمه‌گزار از جمله پرداخت حق بیمه مقرر داشته باشد.»

مهلت اقامه دعوی

بر اساس این آیین نامه طرح هر گونه ادعای خسارت نوسانات نرخ ارز پس از گذشت ۲ سال از زمان تحقق خسارت پذیرفته نمی‌شود.