الاکلنگی شدن قیمت‌ها در بازار

گروه بازار پول- بازار تهران همانند الاکلنگی شده که در روزهای ابتدایی هفته قیمت‌ها در مسیر افت است و در روزهای منتهی به آخر هفته روند صعودی می‌گیرد. در چند هفته گذشته این روند به گونه‌ای بوده که گویی سناریویی از پیش تعیین شده است گرچه فعالان در این خصوص نظر دیگری دارند. با اینکه قیمت‌های ارز و سکه در اوایل هفته سیر کاهشی داشت، از روز گذشته دوباره قیمت‌ها با افزایش قابل‌توجه همراه شده‌اند. افزایش قیمت در حالی است که بر اساس گفته برخی صرافان هیجان خاصی برای خرید در بازار وجود ندارد و تنها قیمت‌ها نوسانی است. نوسان قیمت‌ها در بازار ارز تمام شدنی نیست. پس از افت قیمت دلار به زیر ۱۹۰۰ تومان در دو روز ابتدایی هفته بازار بار دیگر به سطح بالای ۱۹۰۰ تومان بازگشت. قیمت هر دلار تا ساعت چهار بعدازظهر دیروز به ۱۹۴۰ تومان رسید که با توجه به نزدیک شدن به روزهای کاری آخر هفته سیکل ارزانی و گرانی ارز تکرار شده و قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفته‌اند. با بالارفتن قیمت دلار به ۱۹۴۰ تومان، فاصله قیمت دلار مرجع و بازار به ۷۱۴ تومان رسید.

بنا بر یک قانون نانوشته معمولا ورود دلار‌های ارزان‌تر از سطح بازار، در دو روز اول هفته صورت می‌گیرد و اثرات آن البته پس از یک یا دو روز کمرنگ شده و در آخر هفته قیمت‌ها دوباره در سقف قیمت هفتگی می‌ایستد. این شیوه البته در شرایطی که بازار در انتظار رویداد خاصی در تقویم اقتصادی و سیاسی جهان و منطقه است، تفاوت می‌کند. غروب روز دوشنبه قیمت دلار قدری از ۱۹۰۰ تومان بالاتر ایستاده بود. روز گذشته، اما فعالیت بازار با دلار ۱۹۲۰ تومانی شروع شد و تا ظهر قیمت آن ۱۹۴۰ تومان را هم به خود دید و نوسان در همین سطح تا بعدازظهر ادامه داشت. افزایش قیمت دلار تا ۱۹۴۰ تومان، به روایت جداول «دنیای اقتصاد» ۴۰ تومان افزایش ثبت کرده است. درهمین راستا قیمت سایر ارزها افزایش داشت. تا ساعت تنظیم این گزارش یورو ۲۵ تومان، پوند انگلیس ۴۰ تومان، صد ین ژاپن ۶۰ تومان، درهم امارات ۵ تومان، دلار کانادا ۲۰ تومان و دلار استرالیا ۳۰ تومان افزایش داشت.

افزایش ۱۵ هزار تومانی قیمت سکه

در بازار همچنین افزایش قیمت جهانی طلا و حرکت قیمت تا نزدیکی ۱۶۰۰ دلار باعث شد تا قیمت سکه داخلی توامان با افزایش قیمت دلار داخلی ۱۵ هزار تومان رشد ثبت کند. سکه تا بعدازظهر دیروز تا ۷۲۵ هزار تومان بالا رفت. سکه طرح قدیم نیز با ۱۰ هزار تومان افزایش به نرخ ۷۳۰ هزارتومان رسید.

نیم سکه نیز در این ساعات ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ ۳۶۵ هزار تومان رسید. در این بازار ربع سکه تنها ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و ۱۸۵ هزار تومان به متقاضیان عرضه شد. در بازار طلا هم هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۶۴۰۰ تومان افزایش داشت و از ۳۱۹ هزار تومان فراتر رفت. از این رو قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با بیش از ۱۴۰۰ تومان افزایش تا محدوده ۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان گران شد.

سکه این هفته چوب نخورد

روز گذشته البته بازار سکه از شرایط دیگری نیز به سود قیمت‌ها بهره گرفت. بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت جلسات بانک کارگشایی برگزار نشد بنابراین می‌توان گفت بعدازظهر دوشنبه با برگزار نشدن این جلسه عملا بانک مرکزی قیمت ۷۰۰ تا ۷۱۰ هزار تومانی را برای سکه دربازار آزاد پذیرفت. روز گذشته، اما همین امر و افزایش بیشتر قیمت دلار بازار در کنار افزایش قیمت جهانی طلا، موجب شد تا سکه افزایش ۱۵ هزار تومانی روزانه قیمت را ثبت کند. در دوشنبه هفته قبل با برگزاری جلسه حراج در این بانک سکه به نرخ متوسط ۷۱۰ هزار تومان فروخته شد که عملا بر تعادلی شدن قیمت سکه در بازار نقش محوری داشت.

دلیل افزایش قیمت جهانی طلا

قیمت طلا در بازارهای جهانی دیروز پس از نوسان ۱۷ دلاری بین ۱۵۸۱ تا ۱۵۹۸ دلار، تا بعدازظهر به وقت تهران به ۱۵۹۳ دلار رسید که در این سطح نسبت به قیمت غروب دوشنبه تقریبا ۱۳ دلار افزایش داشت. در بازارهای کالایی جهان در حالی قیمت طلا رو به افزایش داشت که قیمت نفت به دلیل برخی آمارهای اقتصادی چین کاهشی بود.

دیروز قیمت طلا البته در بازارهای جهانی به دلیل سخنان رییس کل بانک مرکزی ژاپن ماساکی شیراکاوا (Masaaki Shirakawa) در مورد افزایش خرید دارایی توسط بانک مرکزی این کشور برای مقابله با تورم بالا رفت. تا قبل از اجلاس دو روزه سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن، شیراکاوا از احتمال هزینه کردن ۵۴ تریلیون ین ( ۶۸۱ میلیارد دلار ) برای خرید دارایی توسط بانک مرکزی این کشور خبر داده بود که بعدها مشخص شد که این مبلغ تا ۷۰ تریلیون ین هدف‌گذاری شده است. در این میان برخی از تحلیلگران احتمال دادند که بانک مرکزی ژاپن در پی خریدهای کلان از بازار طلا است. این اخبار موجب نوسان قیمت در بازارهای جهانی طلا شد.

دلار‌های تقلبی در انتظار غیر حرفه‌ای‌ها

ورود دلار‌های تقلبی در بازار ارز، زمزمه‌ای بود که از اواخر سال گذشته در این بازار منتشر شده بود و حکایت از آن داشت که دلارهای تانخورده‌ای در بازار پخش شده‌اند که غیرحرفه‌ای‌ها قادر به شناخت و تشخیص آنها نیستند.به گزارش ایرنا این شایعات همچنان در بازار ارز ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته «سیدشمس‌الدین حسینی» سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام خبر ورود دلار‌های تقلبی به بازار، آن را به طور رسمی تایید کرد. وی در مورد وجود دلارهای تقلبی در بازار گفت: همواره و همیشه نگران حضور هیجانی غیرحرفه‌ای‌ها در بازارهایی هستم که حرفه‌ای‌ها در آن حضور دارند. وی افزود: نگرانی‌ای که اخیرا افزوده شده این است که برخی سوء‌استفاده کرده و دلارهای تقلبی را در بازار منتشر می‌کنند. البته دستگاه‌های مسوول از جمله دستگاه‌های امنیتی ونظارتی فعال هستند و با سر منشا این تخلفات برخورد می‌کنند، ولی توصیه من به مردم این است که اساسا تامین منابع مورد نیاز ارزی خود را در چارچوب‌های مشخص بانک مرکزی و کانال‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند، انجام دهند.

هر چند فعالان بازار معتقدند این دلار‌های تقلبی، از یکی از کشورهای همسایه وارد کشور شده‌، اما در روز‌های گذشته اخباری مبنی بر دستگیری جاعل حرفه‌ای دلار در تهران منتشر شد. در این خبر آمده بود، کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ جاعل بزرگ دلارهای تقلبی در جنوب شرق تهران را دستگیر کرده‌اند که در محل استقرار وی حجم زیادی اسکناس دلار تقلبی وجود داشته است. یکی از صرافان میدان فردوسی در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: با وجودی که اخبار زیادی در خصوص توزیع دلار‌های تقلبی منتشر می‌شود، اما تا کنون این دلار‌ها را مشاهده نکرده‌ام. وی معتقد است: این دلار‌ها از طریق دستگاه اسکن می‌شود و به همین دلیل به راحتی قابل تشخیص است و تنها این امکان وجود دارد که غیرحرفه‌ای‌ها در دام این جاعلان بیفتند.