افزایش طلای جهانی، کاهش دلار و سکه

گروه بازار پول- قیمت‌ها در اولین روز کاری این هفته بازار داخلی ارز و سکه کاهش یافتند. قیمت دلار از رکورد۲۰۲۰ تومان ماه‌های اخیر فروافتاد و قیمت‌های پایین‌تری نیز برای آن در برخی ساعات بازار اعلام شد. در این میان با وجود افزایش ۱۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی نرخ سکه در بازار داخلی، سکه با کاهش ۳ تا ۴ هزار تومانی مواجه شد. همانند اوایل هفته‌های قبل، قیمت دلار در بازار داخلی نتوانست در مقابل عرضه بیشتر مقاومت کند و ناچار ارزان شد. قیمت آن از سطح ۲۰۲۰ تومان روز پنج‌شنبه تا ساعت ۲ بعدازظهر دیروز به ۲۰۱۸ تومان رسید. در ساعات بعد ۲۰۱۶ تومان هم برای آن گزارش شد. در ساعات غیر اداری روز پنج‌شنبه برخی صرافان قیمت دلار را ۲۰۲۵ تومان هم بر تابلوهای خود نصب کرده بودند. افزایش قیمت دلار پس از اعلام اولویت‌های ده گانه برای استفاده از ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی ، حذف سهمیه ارز مسافری و برخی سیگنال‌های روانی به بازار ارز از سطح ۱۹۲۰ تومان با ۱۰۰ تومان افزایش روبه‌رو شده و بالاتر آمده است.

از نیمه سال ۸۹ تا کنون دلار بالاتر از ۲۰۰۰ تومان چندان خوشایند بانک مرکزی و دولت نبوده و در تقریبا ۳ بار گذر آن از این مرز هر باره تلاش برای پایین کشیدن قیمت آن با افزایش طرف عرضه و برخی تحرکات سازمانی و هشدارها از سر گرفته شده است.

در این روزها همچنین به راه انداختن بازار آتی ارز تازه‌ترین سیاستی است که دولت در وزارت اقتصاد برای کنترل قیمت ارز و کاستن از شکاف قیمت ارز مرجع و بازار پیگیری می‌کند. سازوکار دقیق آن البته هنوز مشخص نیست اما گفته شده خود بانک مرکزی نیز می‌تواند در این بازار به عرضه ارز بپردازد. وزیراقتصاد نیز اعلام کرد مردم برای تهیه ارز مسافری نیز می‌توانند به این بازار مراجعه کنند. در این بازار نیز به دلیل انتقال ریسک به آینده و استفاده از اختیاربرخی گزینه‌ها در معامله ارز برای مدت معلومی در آینده، به نوعی سفته‌بازی و سود جویی را مدیریت کرده و با در اختیار گرفتن سرمایه‌های سرگردان فراوان در صدد کنترل بحران و تجمیع نقدینگی ازاین بازار است. اما همان طور که در شماره قبل اشاره شد به نظر می‌رسد بازار نقدی ارز، استقلال خود را حفظ خواهد کرد و رویدادهای آن منشا تغییراتی در بازارهای مربوطه خواهد بود. به نظر می‌رسد این تجربه که از شرایط بازار آتی سکه به دست آمده، نتواند بانک مرکزی را به عنوان متولی اصلی سیاست‌های پولی و ارزی در ارائه یک شیوه مثمرثمر قانع سازد. گفته شده تا پایان مرداد ماه این بازار راه‌اندازی خواهد شد.

مساله دیگر که امروز در بازار مورد توجه قرار گرفت، خبر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران بین دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. بر اساس خبرهای منعکس شده قرار است دیدگاه‌های اتحادیه اروپا در پایان ماه مبارک رمضان، در مورد نشست‌های کارشناسی و تداوم مذاکرات به ایران اعلام شود. جلیلی و اشتون نیز مذاکرات تلفنی خود را از سر گرفته‌اند.

با وجود این موارد قیمت دلار در مسیر کاهشی به کندی حرکت می‌کند و البته ظاهرا برای پایین آمدن از مرز ۲۰۰۰ تومان چند روز بیشتر باید صبر کرد.

قیمت‌های داخلی

دلار دیروز تا ساعت ۲ بعدازظهر به ۲۰۱۸ تومان رسید که ۲ تومان کاهش داشت. یورو اما تا رسیدن به سطح ۲۴۹۷ تومان تقریبا ۱۷ تومان افزایش قیمت ثبت کرد. در بازار ارز همچنین قیمت پوند انگلیس ۱۶ تومان کاهش یافت و ۳۱۴۰ تومان فروخته شد.

درهم امارات یک تومان ارزان شد و به ۵۴۸ تومان رسید. دلار کانادا ۵تومان از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۲۰۲۶ تومان فروخته شد.

در بازار سکه و طلا نیز قیمت هر سکه طرح جدید و قدیم ۳۰۰۰ تومان کاهش داشت و به ترتیب ۷۴۳ هزار تومان و ۷۴۵ هزار تومان فروخته شدند. روند نوسان قیمت در بازار تا غروب ادامه داشت و امکان افت و خیز بیشتر برای سکه‌ها وجود داشت. دیروز همچنین نیم سکه با ۱۵۰۰ تومان کاهش قیمت به نرخ ۳۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در بازار روز گذشته اما ربع سکه تنها ۳۰۰ تومان کاهش قیمت ثبت کرد و با نرخ ۱۸۸ هزار تومان عرضه شد.

در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ۱۶۰۰ تومان کاهش داشت و ۳۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد. از این رو نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت، به زیر ۷۶ هزار تومان رسید.

طلا در بازارهای جهانی

افت قیمت سکه‌ها در بازار در حالی بود که در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱۰ دلار افزایش در سطح ۱۶۰۳ دلار بسته شد. قیمت طلا که در بعدازظهر روز جمعه از سطح ۱۶۰۰ دلار کاهش یافته و به زیر ۱۵۹۰ دلار هم رسیده بود، در ۲ بامداد روز شنبه به وقت تهران در سطح ۱۶۰۳ دلار و ۶۰ سنت بسته شد. تازه‌ترین خبرهای مربوط به بازار جهانی طلا اعلام نرخ بیکاری ۳/۸ درصدی برای اقتصاد آمریکا در ماه جولای است. در گزارش دپارتمان اشتغال آمریکا اعلام شده با وجود ایجاد ۱۶۳ هزار شغل جدید در این کشور، نرخ بیکاری به طور غیر منتظره بالا رفته که دلیل آن افزایش تقاضا برای کار اعلام شده است. اعلام نرخ ۳/۸ درصدی بیکاری در ماه جولای باردیگر انتظار برای اعمال مشوق‌های اقتصادی را در این کشور تقویت می‌کند. این در حالی است که درهفته گذشته در جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا برنامه‌ای برای این گونه مشوق‌ها اعلام نشد.

بحران در سوریه و احتمال بروز توفان گرمسیری ارنستو در آمریکا نیز دلیلی برای افزایش قیمت طلا و نفت اعلام شده است.در اروپا نیز اعلام شد که بانک مرکزی اروپا به زودی برای نجات اسپانیا برنامه‌هایی را اعلام خواهد کرد. این موارد مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی اعلام شده است.