گروه بنگاه‌ها- کارخانه کنسانتره فولاد ایرانیان سیرجان با سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد و با حضور رییس‌جمهور به صورت رسمی آغاز به کار کرد. به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، کارخانه فولاد ایرانیان کار تولید آزمایشی کنسانتره را از شهریور آغاز کرده و تاکنون ۲۰ هزار تن کنسانتره تولید کرده است. در این پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بانک پاسارگاد انجام شده است و با رکوردی قابل توجه، طی ۲ سال ساخته شده است. با شروع تولید در این کارخانه، دو میلیون تن به ظرفیت کنسانتره استان اضافه شده است ضمن اینکه در این پروژه ۲۵۰ نفر مشغول به کار شده اند تا عیار سنگ‌آهن معدن سیرجان را تا ۶۵ درصد افزایش دهند و کنسانتره سنگ‌آهن تولید کنند.

بر اساس این گزارش، این پروژه و دو پروژه دیگر در سیرجان از سوی شرکت هلدینگ خاورمیانه- وابسته به گروه مالی پاسارگاد- اجرا می‌شود ضمن اینکه فاز دیگر این شرکت تولید ۲ میلیون تن کنسانتره است که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که پروژه سوم هلدینگ خاورمیانه که تولید دو میلیون تن گندله در سال است تا سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد.

این گزارش حاکی است، هلدینگ صنعتی معدنی خاورمیانه- میدکو- ۱۰ پروژه در حال اجرا در استان کرمان دارد که سه پروژه آن در سیرجان و دو پروژه آن در شهرستان بردسیر در حال اجرا است.

بر این اساس، کارخانه کنسانتره فولاد ایرانیان سیرجان نخستین کارخانه کنسانتره فولاد بخش خصوصی در کشور است که با سرمایه‌گذاری بانک خصوصی پاسارگاد از ابتدای کار از سوی نیروهای بومی به عرصه اجرا رسیده است.

کارخانه کنسانتره فولاد ایرانیان سیرجان با سرمایه ۱۴۰ میلیون یورو که ۵۰ درصد ریالی و ۵۰ درصد ارزی است، گام مهمی در راستای توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود.

شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاور میانه چندین کارخانه فولاد، کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان کرمان را راه‌اندازی خواهد کرد که مجتمع‌های فولاد بردسیر، کرمان و زرند را شامل می‌شود. در عین حال برنامه‌ریزی های ابتدایی برای پروژه احداث کارخانه فولاد کرمان نیز صورت گرفته و با تامین اعتبار تا سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به اعتقاد کارشناسان، با بهره‌برداری از پروژه های مذکور که با سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد اجرایی شده و خواهد شد به زودی استان کرمان به زودی به یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد کشور تبدیل و در سه سال آینده جلوی خام فروشی مواد معدنی در استان گرفته خواهد شد.