سکه بهار آزادی 6هزار تومان ارزان شد

حراج روزانه سکه در بانک کارگشایی از نیمه دوم اسفند آغاز می شود

مسعودرضا طاهری-قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی کشور در واکنش به تداوم کاهش ارزش طلا در بازارهای بین‌المللی با افت چشمگیری همراه بود. روز گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با ۶هزار تومان کاهش به سطح ۱۵۱هزار تومان رسید. همچنین از قیمت سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب ۲هزار تومان، ۲۵۰۰تومان و ۱۵۰۰تومان کاسته شد تا قیمت فروش آنها در حد ۱۸۲هزار تومان، ۷۸هزار تومان و ۳۹هزار تومان تعیین شود. نرخ فروش هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز به سطح ۶۳۵۰۰تومان رسید تا در این میان ۲۵۰۰تومان از ارزش آن کاسته شود.

در پایان معاملات روز شنبه در بازار نیویورک قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در پی تداوم کاهش ارزش خود بر روی رقم ۸۰/۶۴۰دلار بسته شد.

بنابراین قیمت روز گذشته طلا نسبت به قیمت ثبت شده روز جمعه بیش از ۲۰دلار کاهش یافته است.

نیاز به نقدینگی برای پوشش زیان حاصل از سقوط ارزش سهام در بورس های بزرگ دنیا سرمایه‌گذاران را مجبور به فروش طلا کرده است. نگرانی از کاهش نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان موجب کاهش ارزش بازارهای سهام شده است که هم‌اکنون در بدترین شرایط از ماه آگوست سال ۲۰۰۴ قرار دارند. افت شاخص Nikki در بورس ژاپن، زیان ۵/۱تریلیون دلاری بورس شن‌ژن‌ چین، کاهش شاخص Dow jones و شاخص۵۰۰ Standard and Poor و همچنین کاهش ۴/۴درصدی شاخص Nasdaq در آمریکا با کاهش ۴۰درصد از ارزش سهام شرکت‌های کامپیوتری وضعیتی را در بازارهای مالی پدید آوره است که طلا به عنوان یک دارایی با قابلیت نقدشوندگی بالا اولین قربانی در جبران این خسارات حراج شده است.

تا یک هفته پیش، نرخ طلا در بازارهای بین‌المللی به طور پیوسته طی ۷هفته رو به افزایش داشته است. با این وجود از پنجم ژانویه سال ۲۰۰۶ که قیمت طلا در حد ۶۰۳دلار بوده رقمی در حدود ۸۰ دلار رشد داشت.

در هر حال روز گذشته قیمت طلا ۳درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد و نسبت به روز دوشنبه هفته قبل که بالاترین حد خود طی ۱۰ماه اخیر را کسب کرده بود، در حدود ۴۲دلار افت کرد.نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی در حالی اتفاق می‌افتد که قیمت انواع سکه بهار آزادی پس از بحران به‌وجود آمده ۲۸فرودین ماه ۸۵ تحت‌کنترل بانک مرکزی بوده است.

به این ترتیب قیمت‌های داخلی به‌علاوه رقمی در حدود ۶هزار تومان حق‌الضرب بر اساس فرمول تعیین قیمت سکه متناسب با نرخ اونس جهانی و قیمت فروش دلار تعیین شده است. از آغاز فعالیت دولت نهم و محدودیت دستگاه‌های دولتی به خرید و هدیه انواع سکه، بازار داخلی، بخش مهمی از مازاد تقاضای خود را از دست داده و به عبارتی مناسبت‌های مذهبی و رسمی از این منظر محلی برای افزایش تقاضا در بازار ندارند.با این حال طی روزهای اخیر در آستانه سال نو چسبندگی شدید قیمت‌ ها مانع از کاهش قیمت انواع سکه شده است.

به‌طور مثال براساس قیمت اونس جهانی ۶۴۰ دلاری در روز گذشته و قیمت ۹۳۰ تومانی قیمت فروش هر دلار آمریکا، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با احتساب ۶هزار تومان حق‌الضرب رقمی در حدود ۱۴۶۰۴۸ تومان به‌دست می‌آید. در صورتی‌که رقم فروش هر قطعه آن در روز گذشته ۱۵۱هزار تومان بود.

حراج روزانه سکه طلا در بانک کارگشایی از نیمه دوم اسفندماه

وجود چنین شرایطی شاید همان سیگنالی باشد که مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در انتظار آن است تا بانک کارگشایی را به حراج بیشتر سکه در روزهای خرید سال نو ترغیب کند. سیدجلال جلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا از حراج روزانه سکه در بانک کارگشایی از نیمه دوم اسفند ماه خبر داده است.

وی، درباره حراج سکه در پایان سال از سوی بانک کارگشایی توضیح داد: حراج معمولی در حال حاضر نیز ادامه دارد، اما حراج پایان سال به صورت روزانه زمانی آغاز می‌شود که از بازار سیگنالی دریافت شود که قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند.

به گفته او در فروردین ماه نیز به دلیل وجود این سیگنال‌های قیمتی حراج روزانه انجام شد.

وی ادامه داد: حراج روزانه سکه از نیمه دوم اسفندماه امسال در بانک کارگشایی آغاز خواهد شد، اما اگر سیگنال‌های بازار زودتر دریافت شود، حراج روزانه سکه قبل از نیمه دوم اسفندماه آغاز خواهد شد.

جلیلیان در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این سیگنال‌ها از بازار دریافت شده است یا خیر؟ گفت: خیر، تاکنون مشکلی برای قیمت سکه ایجاد نشده است و قیمت‌های عرضه شده، تقریبا قیمت تمام شده بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی طلا در اختیار کشور نیست، خاطرنشان کرد: اگر این قیمت نوسان داشته باشد، قیمت سکه نیز در ایران نوسان خواهد داشت چرا که قیمت سکه علاوه بر قیمت جهانی از قیمت تمام شده، هزینه ضرب سکه، هزینه چهار درصدی گمرک، هزینه عرضه سکه که به بانک ملی ارائه می‌شود تشکیل می‌شود. بدین ترتیب ارزش طلای سکه به قیمت روز تعیین می‌شود.

او تاکید کرد: بانک مرکزی هیچ محدودیتی برای حراج سکه در پایان سال ندارد و تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، عرضه سکه صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاغذهای اسکناس پنج و ۱۰هزار تومانی از سوی بانک مرکزی در حال حاضر در دست تهیه است؟ گفت: چنین امری رخ نداده است چرا که تا زمانی مجوز لازم اخذ نشود نمی‌توان کار اجرایی انجام داد.

ین ژاپن به رشد خود ادامه می‌دهد

از بازار ارز نیز خبر می‌رسد که ین ژاپن همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. نرخ برابری دلار در مقابل ین روز گذشته به حد ۸۰۵/۱۱۶ رسید که حکایت از کاهش ۶۴۵/۰ واحدی دلار در مقابل ین ژاپن دارد. در بازار داخل روز گذشته هر یکصد ین ژاپن با ۵ تومان افزایش به نرخ ۷۸۵ تومان رسید.

پوند انگلیس نیز در مقابل دلار آمریکا با کاهش ارزش مواجه شد و نرخ آن در بازار داخلی با وجود اینکه ارزش برابری جهانی آن رقمی در حدود ۱۸۰۷ تومان را برای خریداران مطلوب تر ارزیابی می کند، روز گذشته با کاهش ۱۲ تومان به حد ۱۸۱۸ تومان رسید. از قیمت هر یورو نیز ۲ تومان کاسته شد. دلار همچنان ۹۳۰ تومان به‌فروش می‌رسد.