شرکت‌های پخش کالا، فاکتورهای خود را از طریق POSهای «سامان» وصول کنند

لیلا اکبرپور - صاحبان فروشگاه‌ها می‌توانند از این پس منابع خرید کالاهای خود را به وسیله کارت‌های اعتباری بانک سامان تامین کرده و از طرق پایانه‌های فروش (POS) به حساب صاحبان پخش کالاها واریز کنند. در واقع پایانه‌های فروش سامان نصب شده در فروشگاه‌ها و مراکز خرید قابلیت آن را دارند تا در کنار سرویس‌دهی به مشتریان خود، هزینه کالاهای خریداری شده را به حساب پخش کالا واریز کنند.

شرکت پرداخت‌ الکترونیک سامان زمینه را برای صدور کارت‌های اعتباری برای صاحبان فروشگاه‌ها فراهم کرده تا این افراد مجبور نباشند برای پرداخت به فروشندگان عمده کالاها از چک و یا وجوه نقد استفاده کنند.

ولی ضرابیه مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی ضمن اعلام ارائه راه‌حل الکترونیکی در سیستم حسابداری شرکت‌های پخش کالا از سوی این شرکت یادآور شد: تاکنون وجود دستگاه‌های پایانه فروش در فروشگاه‌ها ارتباطی الکترونیکی بین خریدار و فروشنده فروشگاه‌ها (خرده فروشان) ایجاد کرده بود.

وی افزود: اکنون با به‌کارگیری سیستم پخش الکترونیک کلیه تبادلات مالی بین فروشندگان فروشگاه‌ها (خرده‌فروشان) و شرکت‌های پخش کالا یعنی عمده فروشان از طریق پایانه فروش (POS) ساماندهی می‌شود.

ضرابیه گفت: جلوگیری از حمل‌ونقل پول و رد و بدل کردن چک و به تبع آن ایجاد امنیت مالی بزرگ‌ترین مزیت طرح مذکور است.

معاون بانکی بانک سامان با بیان این که امکان تسویه حساب سریع‌تر فروشگاه‌ها با شرکت پخش و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه در سیستم حسابرسی شرکت‌های پخش از دیگر امتیازات این طرح است، خاطر نشان کرد: استفاده فروشگاه‌ها از POSها موجب قدرت مالی بیشتر و تصمیم‌گیری آزادانه‌تر آنها در بحث خرید کالا از تولیدکننده و مرکز پخش شده و بازاری مطمئن را برای تولیدکننده و مراکز پخش جهت فروش بیشتر کالا ایجاد می‌کند.

ضرابیه با یادآوری اینکه در پخش سنتی نماینده شرکت پخش به مراکز فروش کالا مراجعه کرده و سفارش کالا می‌گیرد و در مرحله بعد از تحویل فاکنور اجناس را به صاحب فروشگاه تحویل و خواستار مبلغ کالاها می‌شود، اظهار داشت: در صورت پرداخت نقدی فروشنده نماینده شرکت پخش ناگزیر است روزانه حجم زیادی از پول‌های دریافتی را با خود حمل کند.

مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک ادامه داد: به محض اعلام فهرست مشتریان شرکت‌های پخش شرکت پرداخت الکترونیک سامان در فروشگاه‌های مذکور دستگاه پایانه فروش نصب می‌کند.

وی افزود: صاحب فروشگاه دیگر نیازی به نگاهداری مقدار زیادی وجه نقد و چک جهت پرداخت به مامور شرکت پخش ندارد و می‌تواند از طریق POS وجوه مورد نیاز را واریز نماید.

مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونبک خاطر نشان کرد: بانک سامان نیز پس از اخذ مدارک مورد نیاز از هر فروشگاه اقدام به اعطای اعتبار می‌کند و کارت اعتباری با مبالغ تعیین شده برای صاحبان فروشگاه‌ها صادر می‌کند.

ضرابیه سقف اعتبار کارت‌های فروشگاه‌ها را با توجه به حجم مبادلات و مشارکت شرکت‌های پخش کالا دانست.

وی در خصوص کارمزد و نحوه تسویه حساب با شرکت نیز گفت: پس از انعقاد قرارداد و تصویب درصدی از وجه هر تراکنش را که از طریق پایانه فروش انجام می‌شود محاسبه و از وجوه واریزی به حساب مرکز پخش کسر می‌کند.

او ادامه داد: این عملیات در حسابی به نام مرکز پخش که قبلا نزد شعبه بانک سامان به عنوان سپرده تسویه‌حساب افتتاح کرده است انجام می‌گیرد.

به گفته مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان شرکت‌های پخش کالا به جای آنکه تا وصول شدن چک‌های فروشندگان خرده صبر کنند می‌توانند یک روزه نقدینگی خود را از طریق شعب بانک سامان جمع‌آوری کنند.

مومنی، رییس شعبه الکترونیکی بانک سامان نیز در نشست فوق گفت: استفاده از پول الکترونیکی و اجرای درست بانکداری مدرن به شدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: در واقع هزینه‌ها در بانکداری مدرن به مراتب پایین‌تر از بانکداری سنتی است.

عضو هیات‌مدیره شرکت پرداخت الکترونیک سامان گفت: سرویس مذکور از ۳ماه پیش برای ۲پخش‌کننده عمده کالا به صورت نمونه اجرا شده است و از آنجا که عملیات با موفقیت انجام شده در فاز بعدی شرکت‌های دیگری وارد چرخه خواهند شد. مومنی خاطرنشان کرد: در ارائه سرویس مذکور شرکت پرداخت الکترونیک هیچ محدودیتی ندارد و تمامی شرکت‌های پخش کالا می‌توانند از این خدمت استفاده کنند.

به گفته او طی ۳ماه گذشته که ۲واحد بزرگ پخش کالا به صورت آزمایشی از این سرویس‌دهی استفاده کرده‌اند از ۱۰فروشگاه آغاز و در مرحله دوم به ۵۰۰فروشگاه رسیده است.