بانک رفاه به صورت جدی با محدودیت منابع مواجه نبوده است

اعطای تسهیلات با نرخ ۱۴درصد در سال‌جاری و اخذ نرخ این سود در سال‌های آینده در هنگام کاهش این نرخ بسیار مطلوب‌تر از اعطای تسهیلات در سال‌های بعد است. دکتر پیمان نوری، مدیرعامل بانک رفاه، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بررسی توجیه‌پذیری طرح‌های زودبازده و اشتغال مجدد از سوی این بانک توضیح داد: یکی از مباحثی که در نظام بانکی از جمله بانک رفاه از اهمیت ویژه‌ای در پرداخت تسهیلات برخوردار است توجیه فنی است به طوری که طرح‌های صنعتی و تولیدی باید از توجیه فنی اقتصادی و مالی لازم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: تضمین و وثیقه هیچگاه نمی‌تواند جایگزین توجیه‌ناپذیری یک طرح باشد. اگر طرح فاقد توجیه اقتصادی باشد یعنی این اطمینان وجود داشته باشد که طرحی فاقد توجیه اقتصادی است و برای صاحب سرمایه نیز مفید به فایده نیست، هرچه تضمین ارائه شود فاقد توجیه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه آنچه در مورد طرح‌های زودبازده و اشتغال مجدد مورد توجه مسوولان اقتصادی کشور است، ایجاد و استقرار اشتغال پایدار است، تاکید کرد: بنابراین اگر طرحی فاقد توجیه اقتصادی باشد و به آن تسهیلاتی پرداخت شود، علی رغم اینکه وثیقه هم دارد اما نمی‌تواند هدف توسعه اشتغال پایدار را برای اقتصاد کشور فراهم کند. مدیرعامل بانک رفاه تاکید کرد: برای اظهار نظر روی طرح‌های اشتغال مجدد در این بانک ۲۰ روز فرصت لازم است یعنی از ابتدای درخواست تسهیلات تا ارائه آن بانک پرونده طرح را ۲۰ روز مورد بررسی قرار می‌دهد. وی اظهار کرد که این بانک دارای طرح‌های دیگری در حوزه خودروست و برای خرید خودروهای سبک و نیمه‌سنگین تسهیلاتی ارائه می‌کند.

نوری با بیان اینکه بانک رفاه از نظر منابع و توزیع تسهیلات در سال ۸۵ سیاست انقباضی در پیش نگرفته، تاکید کرد: آمار و ارقام این ادعا را ثابت می‌کند در عین حال این بانک به صورت جدی با محدودیت منابع نیز مواجه نبوده است. وی متذکر شد: با تجمیع منابع باید بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مبادرت ورزند، در عین حال کاهش نرخ سود در پرداخت تسهیلات تفاوتی ایجاد نمی‌کند، در عین حال از نظر منطق مالی دیده می‌شود که روند نرخ سود تسهیلات رو به کاهش است، بدین ترتیب بهتر است، امروز که نرخ سود ۱۴درصد است بانک‌ها به ارائه تسهیلات مبادرت ورزند و در چند سال آینده که نرخ سود قطعا کاهش می‌یابد، سود ۱۴درصدی دریافت کنند.