دنیای اقتصاد- شورای پول و اعتبار فرمول محاسبه نرخ سود تسهیلات بانک‌های خصوصی را به عنوان فرمول محاسبه در همه بانک‌ها تعیین کرد. ابلاغ این مصوبه منوط به تعیین نرخ سود تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار است و گفته می‌شود این شورا در اولین جلسه خود در سال ۸۶ که شنبه آینده برگزار می‌شود در خصوص نرخ سود بانکی تصمیم خواهد گرفت. فاطمه بهادری - شورای پول و اعتبار فرمول محاسبه نرخ سود تسهیلات بانک‌های خصوصی را به عنوان فرمول محاسبه در همه بانک‌ها تعیین کرد.

علینقی خاموشی عضو شورای پول و اعتبار ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، فرمول محاسبه نرخ سود بانکی برای همه بانک‌های دولتی و خصوصی یکسان شد.

این فرمول که پس از بررسی‌های فراوان در کمیته فرعی و جلسات رسمی شورا به تصویب رسیده، هم‌اکنون در شورای نگهبان در حال بررسی است و انتظار می‌رود به زودی نتیجه آن از سوی این شورا اعلام شود.

ابلاغ این مصوبه منوط به تعیین نرخ سود تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار است و گفته می‌شود این شورا در اولین جلسه خود در سال ۸۶ که شنبه آینده برگزار می‌شود در خصوص نرخ سود بانکی تصمیم خواهد گرفت.

فرمول مصوب شورای پول و اعتبار همان فرمول Net present value) NPV) (خالص ارزش حال دارایی) است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این فرمول واقعی و بین‌المللی است که در سال‌های قبل از انقلاب نیز اجرا شده و به دلایلی پس از انقلاب کنار گذاشته شده است.

این فرمول از سوی آیت‌الله رضوانی یکی از فقهای شورای نگهبان نیز تایید شده است. فرمول NPV اخیرا در بانک‌های خصوصی اجرا می‌شود. خبر یکسان‌سازی فرمول محاسبه نرخ سود بانکی در بهمن‌ماه سال گذشته از سوی محمدمهدی مفتح نماینده ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار اعلام شده بود.

حسینی هاشمی، مدیرعامل بانک سرمایه در این خصوص می‌گوید: بانک‌های دولتی سال‌ها طبق فرمول جدید سود سپرده‌ها و تسهیلات را محاسبه می‌کردند. به گفته وی حتی تا ۱۰ سال پیش نیز این روال ادامه داشت و سود سپرده‌های بلندمدت پایان سال و کوتاه‌مدت هر ۳ ماه یکبار پرداخت می‌شد.

نحوه محاسبه سود تسهیلات نیز با همین روش صورت می‌گرفت و بانک‌های دولتی یک ساله محاسبه می‌کردند.

حسینی هاشمی خاطرنشان کرد: مشکل زمانی آغاز شد که بانک‌های دولتی به خاطر ارائه خدمات نوین اعلام کردند که نرخ سود سپرده روز شمار و ماهانه پرداخت می‌شود.

چنانچه یک بانک بدون گرفتن حتی یک ریال سود اقدام به اعطای تسهیلات کند یعنی دقیقا همان پول را که از سپرده‌گذار می‌گیرد به تسهیلات گیرنده بدهد، دچار زیان می‌شود چرا که پول هزینه دارد.

به گفته وی همواره بازده اعتبارات باید تا میزانی از هزینه تهیه پول بیشتر باشد که بانک‌ها متضرر نشوند و در مرز ورشکستگی قرار نگیرند. در دنیا نیز این چنین است یعنی نرخ واقعی تهیه پول به اضافه یک تا ۲درصد بیشتر محاسبه می‌شود تا همواره توازن حفظ شود.

تا به حال در نظام بانکی کشور دو نوع فرمول محاسبه نرخ سود بانکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی فرمولی است که بانک‌های دولتی از آن استفاده می‌کنند و از زمان بنی‌صدر در سیستم بانکی رواج یافته و تنها برای محاسبه نرخ‌های سود یک سال قابل قبول است و برای محاسبه اعتبارات بلندمدت درست نیست چرا که خالص ارزش حال دارایی مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

اما فرمول دوم فرمول رایج در میان بانک‌های خصوصی است که براساس اصول اقتصاد تنظیم شده است.