گروه بازارپول- در حالی که دکتر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال ۸۵ رشد حجم نقدینگی کشور را تا اسفندماه سال یادشده ۴۱درصد پیش‌بینی کرده بود، گزارش رسمی بانک مرکزی حاکی است حجم نقدینگی کشور در پایان آذرماه سال ۸۵ با بیش از ۲۱هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به ابتدای سال به ۱۱۳هزار و ۷۳۹میلیارد تومان رسیده است. نقدینگی شامل مجموع سپرده‌های دیداری، غیر دیداری بانک‌ها و میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم است. کارشناسان اقتصادی عامل مهم رشد قیمت‌ها را افزایش حجم نقدینگی کشور می‌دانند. اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده است که حجم نقدینگی از ۱/۹۲هزار میلیارد تومان در ابتدای سال ۸۵ به ۱۱۳هزار و ۷۳۹میلیارد تومان در پایان آذرماه رسیده است. رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه سال ۸۵ به ۷/۳۶درصد رسیده و حجم نقدینگی در پایان آذرماه نسبت به ابتدای سال ۸۵ رشدی معادل ۵/۲۴درصد را نشان می‌دهد. براساس گزارش بانک مرکزی، حجم پول موجود در کشور در پایان آذرماه به ۹/۳۴هزار میلیارد تومان رسیده که شامل اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و سپرده‌های دیداری می‌شود.

حجم شبه پول شامل سپرد‌ه‌های بلندمدت بانکی نیز در تاریخ یادشده به ۷/۷۸هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به آذرماه سال ۸۴ به ترتیب ۱/۲۸ و ۹/۴۰درصد رشد را نشان می‌دهند. رشد اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در ۱۲ماه منتهی به آذرماه سال ۸۵ نیز به ۸/۲۵درصد رسید و از ۴/۳۸هزار میلیارد تومان آذرماه سال ۸۴ به ۴/۴۸هزار میلیارد تومان در آذرماه سال ۸۵ رسیده است.

حجم نقدینگی کشور طی دو سال اخیر رشد روزافزونی داشته و از ۶۲هزار میلیارد تومان در آذرماه سال ۸۳ به ۸۳هزار میلیارد تومان در آذرماه ۸۴ و ۱۱۳هزار میلیارد تومان در آذرماه سال ۸۵ افزایش یافته است.

در ۲سال گذشته به دلیل افزایش واردات و تثبیت قیمت برخی از کالاها توسط مجلس شورای اسلامی، همچنین کاهش نرخ تعرفه برخی از کالاهای وارداتی، رابطه بین رشد نقدینگی و تورم دچار گسست شده است. به عبارت دیگر در ۲سال گذشته نرخ تورم تابعی از افزایش نرخ رشد نقدینگی نبوده است. اگرچه در برخی از بازارها همچون مسکن، رشد نقدینگی تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها داشته است.

در نیمه دوم سال گذشته با تحریک تقاضا در بازار مسکن، نقدینگی قابل توجهی به این بازار وارد شد که موجب افزایش قیمت مسکن تا حدود ۴۰درصد نیز شد. رشد نقدینگی عمدتا در نتیجه رشد پایه پولی کشور صورت می‌گیرد. پایه پولی و یا پول پرقدرت، چاپ اسکناس بدون پشتوانه توسط بانک مرکزی است.

فروش ارز توسط دولت به بانک مرکزی نیز خالص دارایی‌های بانک مرکزی را افزایش می‌دهد و در نتیجه آن نقدینگی افزایش می‌یابد.