مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقویت نظام بیمه کشاورزی در کشور تاکید کرد و آن را از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های توسعه دانست. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز ضمن مطالعه تطبیقی بیمه محصولات کشاورزی از ایران و چند کشور منتخب شامل آمریکا، کانادا، هند، اسپانیا، انگلیس، ژاپن و فیلیپین تصریح کرد که تقویت نظام بیمه محصولات کشاورزی یکی از عمده‌ترین پیش‌شرط‌های توسعه به شمار می‌رود.

مرکز پژوهش‌ها با اشاره به گزارش «فائو» مبنی بر اینکه از میان ۴۰نوع سانحه طبیعی ثبت شده در جهان ۳۱نوع در ایران امکان وقوع دارد، افزود: ایران جزء ۱۰کشور اول بلاخیز دنیا محسوب می‌شود به طوری که همه ساله خسارت‌های چشمگیری به ویژه در بخش کشاورزی از طریق سیل، تگرگ، توفان، باران‌های سیل‌آسا، سرما، یخبندان و خشکسالی به بار می‌آید که در مجموع ضمن کاهش سودآوری فعالیت در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها، دستیابی به اهداف توسعه بخش کشاورزی را نیز با چالش بزرگ مواجه می‌سازد و به همین دلیل کاهش ضریب مخاطره فعالیت و افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید از اهداف مهم برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران باشد.

مرکز پژوهش‌ها سپس با اشاره به سوابق یکصد ساله کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، اروپا، کانادا و استرالیا در زمینه بیمه محصولات کشاورزی افزود: در ایران اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال ۱۳۶۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و به تبع آن تاکنون جمعا ۷۰نوع محصول در بخش‌های زراعت، باغات، دام، طیور، آبزیان و منابع طبیعی تحت پوشش بیمه- اختیاری- قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از نتایج این مطالعه تطبیقی تصریح شده که بیمه محصولات کشاورزی در بیشتر کشورها از حمایت مالی دولت برخوردار است.