گروه بازارپول- بانک مرکزی اعلام کرد: دارایی‌های خارجی بانک‌های ایران در پایان آذر ماه سال گذشته به مرز ۱۰۰‌میلیارد دلار رسید. به گزارش بانک مرکزی، حجم دارایی‌های خارجی ایران در پایان آذر ماه سال ۸۴ بیش از ۷۱۲هزار ‌میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: این رقم طی یک سال منتهی به آذر ماه سال ۸۵ با بیش از ۲/۲۵‌درصد افزایش به ۸۹۱‌هزار‌ میلیارد ریال رسیده است. بنابراین گزارش، این رقم در پایان آذر ماه سال ۸۳ بیش از ۵۳۸‌هزار‌ میلیارد ریال بوده است. بنابر اعلام بانک مرکزی، حجم دارایی‌های خارجی بانک‌های ایران در پایان اسفند ماه سال ۸۴ بیش از ۷۷۰‌هزار ‌میلیارد ریال بوده است که طی ۹ ماه بیش از ۷/۱۵‌درصد افزایش یافته است.

۲/ ۲۳میلیارد دلار بدهی ارزی ایران

گزارش بانک مرکزی حکی است بدهی ارزی این بانک در پایان آذرماه سال ۸۵ با ۹/۱۷‌درصد رشد نسبت به آذرماه ۸۴ به بیش از ۲/۲۳میلیارد دلار رسید.

بنابر اعلام اداره سیاست‌ها و بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی، بدهی‌های ارزی این بانک شامل وام‌های دریافتی از خارج و سپرده‌های ارزی، ارزهای تهاتری، و تخصیص حق برداشت مخصوص در پایان آذرماه سال ۸۵ به ۲۰۶هزار و ۵۷۰‌میلیارد ریال معادل ۲/۲۳میلیارد دلار رسید. بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در ابتدای سال ۸۵ بیش از ۱۷۰هزار ‌میلیارد ریال بود که با ۱/۲۱درصد رشد در پایان ۹ ماه نخست از ۵/۲۰۶‌هزار ‌میلیارد ریال نیز فراتر رفت.

وام‌های دریافتی از خارج و سپرده‌های ارزی بانک مرکزی نیز در پایان آذرماه سال گذشته با ۲/۱۸درصد رشد نسبت به آذرماه ۸۴ به ۲۰۱هزار و ۹۷۳‌میلیارد ریال رسید. این رقم در ابتدای سال ۸۵ حدود ۱۶۶‌هزار و ۱۱۳‌میلیارد ریال بود.

حجم ارزهای تهاتری بانک مرکزی نیز در آذرماه سال ۸۵ با ۳/۳درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۸۴ به ۱۲۹۳‌میلیارد ریال و تخصیص حق برداشت مخصوص نیز با ۷/۵‌درصد رشد در همین مدت، به ۳۳۰۳‌میلیارد ریال رسید.