لایحه تامین سرمایه ۴۰‌میلیون دلاری افزایش سرمایه موسسه ITFC از سوی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید.

به گزارش ایسنا، بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از تشکیل موسسه همکاری‌های مالی و تجاری بین کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی‌ و بانک توسعه اسلامی خبر داده بود. به گفته او سرمایه این موسسه (ITFC) در ابتدای تاسیس ۵۰۰‌میلیون دلار خواهد بود و طبق اساسنامه آن بانک توسعه اسلامی‌ ۲۵۰‌میلیون دلار از سرمایه آن را تامین خواهد کرد و مابقی آن از سوی کشور‌های عضو تامین خواهد شد.

ایران لایحه تامین ۴۰‌میلیون دلاری برای تامین سرمایه موسسه ITFC را به مجلس شورای اسلامی‌ در سال گذشته تقدیم کرده بود، این لایحه در کمیسیون مربوطه به تصویب رسید اما طهماسب مظاهری، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، از به تصویب نرسیدن این لایحه در مجلس خبر داد.

مهلت تامین این سرمایه از سوی ایران تا ۲۴ فوریه یا ۵ اسفند ماه سال گذشته اعلام شده بود که چنین نشد.

تا بهمن ماه سال گذشته نیز فقط ۴۶‌میلیون دلار از ۲۵۰‌میلیون دلار سرمایه‌ای که باید از سوی کشور‌های عضو تامین می‌شد،‌ باقی مانده بود که قرار بود ایران با به تصویب رساندن لایحه مذکور در مجلس شورای اسلامی‌ تامین ۴۰‌میلیون دلار از آن را به عهده گیرد که چنین نشد.

در این زمینه مظاهری با اشاره به شکل‌گیری ITFC در سال گذشته توضیح داد: ایران در هیات مدیره ITFC عضویت دارد، اما افزایش سرمایه آن که قرار بود از سوی ایران انجام شود، صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای افزایش سهمی از سرمایه ITFC که از سوی ایران قرار بود انجام شود، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، تصریح کرد: مجلس با تامین این سرمایه و تامین بودجه آن موافقت نکرد.