بانک‌های مرکزی دو کشور کویت و امارات دیروز به منظور کاهش فشار بر واحدهای پول خود و افزایش رونق تولید داخلی، نرخ‌های بهره بانکی را کاهش دادند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلف‌دیلی نیوز، بانک مرکزی امارات دیروز در اقدامی بی‌سابقه که سیاست بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) را به ذهن متبادر می‌سازد، نرخ سپرده‌ یک‌ماه بانکی را تا حد ۵درصد کاهش داد.

بانک مرکزی کویت نیز نرخ بهره سه‌ماه را به ۲۵/۵درصد کاهش داد. بانک مرکزی کویت اقدام خود را در راستای مقابله با افزایش بی‌سابقه نقدینگی در بازار این کشور اعلام کرد.

تحلیلگران اقدام کشورهای کویت و امارات را که درست یک روز قبل از نشست روسای بانک‌های مرکزی شورای همکاری خلیج‌فارس صورت گرفت، نشانه خواست بانک‌های مرکزی این کشورها برای جلوگیری از تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به تشکیل واحد پول مشترک کشورهای عربی خلیج‌فارس می‌دانند.

نشست ۳ روزه روسای بانک‌های مرکزی اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس (امارات، عربستان، کویت، عمان، قطر و بحرین) امروز در مدینه آغاز خواهد شد و قرار است در این نشست، پیش‌نویس ایجاد واحد پول مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به امضای اعضا برسد.

اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس قرار است از سال ۲۰۱۰ با تشکیل اتحادیه پولی مشترک از واحد پولی مشترک همچون یورو استفاده نمایند.

در حالی که پیش از این قرار شده بود ارزش واحدهای پول هر ۶ کشور عضو بر اساس واحد پول دلار آمریکا تعیین گردد، کاهش ۱۰‌درصدی ارزش دلار در برابر یورو در سال گذشته میلادی، نگرانی‌‌هایی در این زمینه به دنبال داشته است.

با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به علت مشکلات فنی و اقتصادی نخواهند توانست در موعد مقرر در سال ۲۰۱۰ اتحادیه پولی مشترک تشکیل دهند.