بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در پیشنهادی به شورای پول و اعتبار، با طراحی دو سناریو برای انتشار اوراق مشارکت خواستار محول شدن تعیین نرخ سود این اوراق به بانک مرکزی یا افزایش نرخ سود اوراق مشارکت از ۵/۱۵درصد فعلی به ۵/۱۶درصد در سال‌جاری شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در پیشنهاد بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار آمده است: با توجه به رشد بالای نقدینگی در سال گذشته و تهدیدات تورمی‌ناشی از آن، لازم است مجوز انتشار ۳۱هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به بانک مرکزی اعطا شود تا در مواقع لازم بتواند با کنترل به موقع نقدینگی، به مهار تورم بپردازد.

موفقیت در اجرای سیاست پولی انقباضی ناشی از انتشار اوراق مشارکت در گرو فروش کامل آن در بازار می‌باشد. با عنایت به عدم تحقق فروش لازم آن در سال گذشته لازم است نرخ سود این اوراق جذاب‌تر شوند. بانک مرکزی در ادامه پیشنهاد می‌کند تعیین نرخ سود اوراق مشارکت در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا با افزایش کارآیی ابزار مذکور اهداف مورد نظر محقق گردند. این بانک از این پیشنهاد به عنوان گزینه مطلوب نام برده است.

بانک مرکزی همچنین از شورای پول و اعتبار خواسته است در صورت عدم موافقت شورا، با پیشنهاد تعیین نرخ سود اوراق مشارکت در حد ۵/۱۶درصد موافقت کند. بنابر پیشنهاد بانک مرکزی، لازم است تصمیم‌گیری در مورد انتشار اوراق مشارکت طی لایحه‌ای از مجلس شورای اسلامی‌به شورای پول و اعتبار برگردد. حجم انتشار اوراق مشارکت (اعم از جایگزین وجدید) در سال‌جاری ۴۰هزار میلیارد ریال است.