قیمت جهانی طلا 12دلار افت کرد

مسعودرضا طاهری- قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه در جریان معاملات با کاهش ۱۲دلاری مواجه شد و به کمترین حد خود طی ۸ هفته اخیر رسید. به نوشته بلومبرگ افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده موجب کاهش ارزش طلا طی ۸ هفته گذشته شد و تا حد ۸۰/۶۷۳دلار برای تحویل فوری پایین آمد. کاهش تقاضا برای فلزات و در همین راستا افت نرخ طلا و کاهش ۳درصدی قیمت نقره از تبعات این تغییرات است.

بنابراین گزارش معاملات طلا در سال‌جاری ۳/۶درصد بازدهی داشته در حالی که یورو در مقابل دلار آمریکا ۱/۳درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

در بازار داخلی قیمت انواع سکه و طلا نیز بین ۴۵۰ تا ۳هزار تومان کاهش یافت سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم به ترتیب با یک‌هزار تومان و ۳هزار تومان کاهش قیمت تا حد ۱۵۲هزار تومان و ۱۷۳هزار تومان پایین آمدند.

نیم سکه و ربع سکه نیز، با کاهش یک‌هزار تومانی و ۸۰تومانی مواجه شدند.

روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه ژوئن نیز با کاهش چشمگیر خود به سطح ۴۰/۶۷۴ رسید.

ارزش دلار آمریکا در آغاز معاملات روز پنج‌شنبه در مقابل یورو به کمترین حد خود تا سطح ۳۶۶۶/۱ رسیده بود به ناگاه به حد ۳۵۹۴/۱ افزایش یافت نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در ژانویه سال ۱۹۹۹ در حدود ۱۷/۱ بوده است.

انتظار کسب حد ۷۰۰دلار برای نرخ آنی اونس طلا بر خلاف پیش‌بینی‌ها تحقق نیافت و عدم تامین انتظار بازدهی این فلز گرانبها برخی از سرمایه‌گذاران را از خود رویگردان کرده است.

با وجود شرایط به وجود آمده دولت چین قصد دارد از موجودی ۲/۱میلیارد دلاری ذخایر ارزی خود برای خرید نفت و طلا استفاده کنند که ورود حجم تقاضای جدید برای کالا چشم‌انداز تقویت نرخ طلا در درازمدت را تقویت خواهد کرد.

از روسیه نیزخبر می‌رسد که طی یک هفته از ۱۳ تا ۲۰ آوریل بانک مرکزی این کشور حجم ۶/۳۵۶میلیارد دلاری ذخایر ارزی و ذخایر طلا خود را به ۲/۳۶۱میلیارد دلار رسانده است.

بانک مرکزی ژاپن نیز به دلیل کاهش نرخ تورم روز گذشته اعلام کرد که نرخ بهره ۵/۰درصدی را حفظ خواهد کرد. این امر کماکان بر تضعیف ین تاثیرگذار خواهد بود و پدیده Carry Trade (استقراض ین و خرید ارزهای بیشتر بازده) همچنان بازارهای مالی تحت تاثیر قرار خواهد داد.