براساس آیین‌نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی، حداقل سرمایه شعبه بانک یا موسسه خارجی ۱۰میلیارد ریال است که صددرصد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود. به گزارش خبرگزاری فارس، شرایط تأسیس بانک و موسسه براساس آیین‏نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران بدین شرح است که تاسیس بانک، موسسه و اشتغال به عملیات بانکی و استفاده از نام بانک یا موسسه در منطقه تنها با رعایت مفاد قانون و این آیین‏نامه و دستورالعمل‏های مربوط مجاز است. واحدهای بانکی که مجوز فعالیت بانکداری برون مرزی را دریافت می‏کنند مکلفند واژه «برون‏مرزی» را همراه نام خود بکار برند.

بنابراین گزارش، بانک‌ها و موسساتی که با سرمایه ایرانی یا خارجی و یا با مشارکت ایرانی و خارجی در منطقه به ثبت برسند و مرکز اصلی آنها نیز در همان منطقه باشد، بانک یا موسسه ایرانی ثبت شده در منطقه محسوب می‏شوند. در ادامه این آیین نامه تاسیس بانک و موسسه و افتتاح شعب بانک‌ها و موسسات اعم از ایرانی یا خارجی در مناطق موکول به پیشنهاد سازمان و صدور مجوز توسط بانک مرکزی است. اساسنامه بانک‌ها و موسسات وهرگونه تغییرات بعدی در اساسنامه آنها باید پس از پیشنهاد سازمان به تایید شورای پول واعتبار برسد. تاسیس بانک و موسسه به صورت شرکت سهامی عام یا خاص با سهام با نام طبق مفاد قانون و این آیین‏نامه و مقررات مندرج در لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷امکانپذیر است. براساس این آیین نامه، ثبت بانک یا موسسه و یا شعبه بانک خارجی در منطقه منوط به صدور مجوز موضوع ماده (۴) این آیین‏نامه است. مرجع ثبت در منطقه مکلف است قبل از ثبت واحدهای بانکی مزبور مجوز مربوطه را مطالبه کند. تاسیس دفتر نمایندگی بانک‌ها و موسسات ایرانی یا خارجی منوط به تایید سازمان و ثبت درمنطقه است. این دفاتر مجاز به انجام هیچ‌گونه معاملات و عملیات بانکی نیستند. شعب بانک‌هایی که پیش از تصویب این آیین‏نامه در منطقه ایجاد شده‏اند، نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند. لیکن فعالیت آنان باید مطابق با مفاد این آیین‏نامه و دستورالعمل‏های مربوط انجام شود.

حداقل سرمایه واحدهای بانکی در منطقه به شرح زیر تعیین می‏شود:

الف ــ بانک: حداقل سی‏وپنج میلیارد ریال که صددرصد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود.

ب ــ موسسه: حداقل پانزده میلیارد ریال که صددرصد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود.

پ ــ شعبه بانک یاموسسه خارجی: حداقل ده‌میلیارد ریال که صددرصد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود.

ت ــ واحدهای بانکی برون مرزی:

۱ـ بانک: حداقل ده‌میلیون دلار که صددرصد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود. ۲ـ موسسه: حداقل پنج میلیون دلار که صددرصد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود. ۳ـ شعبه بانک یا موسسه خارجی: حداقل ۳میلیون دلار که صددرصد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود.