گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری:کاهش ۴/۱۷دلاری قیمت هراونس طلا در بازارهای جهانی موجب کاهش ۹/۱درصدی ارزش هر مثقال طلای آب شده (۱۷عیار) در بازار داخلی طی یک هفته گذشته شده است. بنابراین گزارش طی یک هفته منتهی به روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی با ۵/۲درصد کاهش روبه‌رو بود و روز گذشته با ۳/۵دلار کاهش دیگر نسبت به روز قبل از آن به حد ۶۶۸دلار رسید. طی یک هفته مذکور قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از میزان ۱۵۲هزار و۵۰۰تومان به حد ۱۵۰هزار تومان رسید که حکایت از کاهش ۶/۱درصدی آن دارد. سکه طرح قدیم در این مدت با ۷/۱درصد کاهش به ۱۶۷هزار تومان تقلیل یافت. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک به ۲/۱درصد کاهش به ترتیب به نرخ ۷۷۵۰۰تومان و ۴۰هزار تومان رسیده‌اند.

رشد قیمت دلار در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله یورو، پوند و ین ژاپن موجب کاهش تقاضا برای فلزات به عنوان منابع سرمایه‌گذاری شده است. روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار به ۳۵۳۸/۱ رسید که ۰۰۱۳/۰ واحد نسبت به روز قبل کاهش داشته است. پوند انگلیس نیز در مقابل دلار به رقم ۹۷۷۴/۱رسید که ۰۰۵/۰ واحد از نرخ روز قبل کمتر بوده است. دلار در مقابل ین ژاپن نیز تقویت شد و به نرخ ۳۵/۱۲۰ رسید.

در بازار داخلی ارز نیز طی هفته گذشته شاهد تغییرات قابل توجهی بوده‌ایم. در این بازار یورو با ۶تومان کاهش قیمت مواجه بود و روز گذشته به نرخ ۱۲۶۰تومان رسید. پوند ۱۲تومان افت قیمت داشت در حالی که دلار بدون تغییر باقی ماند.

طی یک هفته گذشته اخبار متفاوتی در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر شده است. که تازه‌ترین خبرها حکایت از رشد قیمت مواد خوراکی و سوخت (بنزین) در ماه‌ آوریل داشته است. رشد ۵/۰درصدی قیمت‌ها در پی رشد ۶/۰درصدی ماه مارس موجب تشدید اوضاع تورمی در آمریکا شده و فدرال رزرو را برای حفظ نرخ بهره ۲۵/۵درصدی در یک وضعیت ایستایی قرار خواهد داد. بنابراین با وجود میل بانک مرکزی آمریکا به کاهش نرخ بهره به نظر می‌رسد ضمن حفظ این نرخ در حد فعلی بر ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده در کوتاه مدت خواهد افزود و طلا در همین محدوده قیمت ۶۶۸ تا ۶۷۵دلار در نوسان نگه خواهد داشت. اگر چه دراز مدت باید در انتظار طلای گران‌تری بود.