وام 18میلیونی مسکن با شرایط جدید پرداخت می‌شود

فاطمه بهادری

وام ۱۸میلیون تومانی مسکن از امروز با شرایط جدید پرداخت می‌شود. این شرایط از ابتدای خردادماه امسال آغاز و تا پایان سال ۸۷ اجرا می‌شود.براساس شرایط جدید متقاضیانی که در نظر دارند پس از گذشت یک سال از سقف تسهیلات ۱۸۰میلیون ریالی استفاده کنند باید حساب خود را با مبلغ ۹۰میلیون ریال افتتاح کنند و در مدت یک سال موجودی خود را حفظ کنند. در حال حاضر نرخ سود تسهیلات مسکن سپرده ۱۳درصد است.

مدت بازپرداخت این تسهیلات به تناسب مدت سپرده‌گذاری برای ۵ دوره به بالا تا ۱۸ سال، ۳ یا ۴ دوره تا ۱۵ سال، یک یا دو دوره تا ۱۲ سال خواهد بود. در عین حال پرداخت تسهیلات بیش از ۱۲۰میلیون ریال به روش خرید زمان امکان‌پذیر نیست.

دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن از تاریخ شروع اجرای طرح، مشروط به گذشت حداقل ۶ ماه از تاریخ افتتاح حساب خود، قادر خواهند بود از تسهیلات با سپرده بانک تا سقف ۸۰‌میلیون ریال جهت خرید واحدهای مسکونی با شرایط تعیین شده توسط بانک یا احداث و تکمیل استفاده کنند.

دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن از تاریخ شروع اجرای طرح،مشروط به گذشت حداقل ۱۲ ماه از تاریخ افتتاح حساب خود،قادر خواهند بود از تسهیلات با سپرده بانک، به میزان بیش از ۸۰‌میلیون ریال تا سقف ۱۸۰‌میلیون ریال جهت خرید واحد مسکونی با شرایط تعیین شده توسط بانک یا احداث و تکمیل برخوردار شوند.

حداقل متوسط موجودی لازم در هر دوره جهت دریافت سقف تسهیلات ۱۸۰‌میلیون ریالی ۲۶‌میلیون ریال است که پس از گذشت ۷ دوره ۶ماهه، و در صورتی که میزان سپرده ۶۰‌میلیون ریال باشد پس از گذشت ۳ دوره ۶ ماهه متقاضی تسهیلات فوق را دریافت می‌کند.

باز پرداخت تسهیلات با توجه به درخواست کتبی گیرنده تسهیلات می‌تواند به صورت ساده یا ترکیبی (پلکانی و ساده ) تعیین شود.

در خصوص احراز توانایی مالی متقاضی در پرداخت اقساط تسهیلات، صرفا اظهار کتبی درآمد ماهانه ابرازی متقاضی ملاک تصمیم‌گیری خواهد بود.

واحدهایی مشمول اخذ تسهیلات خرید و تکمیل و احداث مسکن بانک هستند که مشخصات و ضوابط تعیین شده توسط بانک در آنها رعایت شده باشد.

رعایت مشخصات اعلام شده برای واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات بانک با توجه به ضوابط جاری بانک در مقطع اخذ تسهیلات برای تمامی‌گیرندگان تسهیلات الزامی‌ است.

به تمامی ‌سپرده‌گذاران حساب صندوق پس‌انداز مسکن توصیه می‌شود که قبل از ایجاد هر گونه تعهدی برای خرید واحد مسکونی خاص، از آخرین مقررات و ضوابط بانک در مورد واحدهای مسکونی که مشمول ضوابط اخذ تسهیلات بانک هستند اطلاع کافی کسب کرده و سپس نسبت به ایجاد تعهد اقدام کنند.

همه متقاضیان دریافت تسهیلات می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در تهران با شماره تلفن ۱۸۳۰ و در شهرستا‌ن‌ها با شماره تلفن ۶۶۷۴۹۰۰۱ - ۰۲۱، مرکز مشاوره و اطلاع رسانی بانک مسکن، تماس گرفته و از آخرین شرایط و ضوابط اعطای این تسهیلات مطلع شوند.

وام ودیعه مسکن همچنان پرداخت می‌شود

اعتبار وام ۳میلیون تومانی ودیعه مسکن تمام نشده و این وام همچنان پرداخت می‌شود.

این درحالی است که وزارت مسکن و شهرسازی پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در سال‌جاری را تمدید نکرده است.

متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن می‌توانند تا اتمام اعتبار تخصیصی از این وام استفاده کنند. میزان این اعتبار در سال گذشته ۸۰میلیارد تومان اعلام شده بود. وام ۱۰میلیون تومانی مسکن نیز در ماه‌های مهر، بهمن و تا پایان سال به طور متناوب تمدید شده بود و قرار بود ۳۰هزار نفر در مرحله اول برای دریافت این وام معرفی شوند اما تعداد حائزین شرایط به رقم فوق نرسید و بسیاری از پرونده‌ها از دستور کار خارج شد. سال ۸۴ وزارت مسکن و شهرسازی با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد، طرح وام‌های ۱۰میلیونی مسکن را ارائه کرد. فرم ثبت‌نام این وام‌ها که به گفته بسیاری از کارشناسان بر گرانی مسکن دامن زد، در ششم اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال در سراسر کشور توزیع شد.

براساس ماده ۲ آیین‌نامه اعطای تسهیلات خرید مسکن کوچک به کارگران و کارمندان کم‌درآمد که معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ کرد، شرایطی همچون دست اول و نوساز بودن مسکن، داشتن حداکثر حقوق ماهانه تا ۲۵۰هزار تومان و ... برای متقاضیان لازم شمرده شد.

مهندس کاری، مدیر عامل بانک مسکن در تاریخ ۱۴ آبان ماه امسال از تسهیل این شرایط خبر داد. در پی پرداخت تنها یک هزار فقره وام ۱۰میلیونی مسکن تا مهرماه سال‌جاری این شرایط اصلاح شده است.

در مرحله اول قرار بود که ۹۰هزار فقره به مقتاضیان و ثبت‌نام کنندگان شهرهای بزرگ و ۲۱هزار فقره وام نیز به شهرهای کوچک و متوسط پرداخت شود. پس از آن کاری اصلاح شرایط پرداخت وام‌های ۱۰میلیونی مسکن را برای افزایش تعداد افراد در برگیرنده برای پرداخت وام اعلام کرد.

به‌رغم عدم تمدید پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی مسکن، متقاضیانی که در سال قبل تشکیل پرونده داده‌اند و به هر دلیلی موفق به دریافت این وام نشده‌اند می‌توانند این وام را دریافت کنند.

این وام به اقشار کم‌درآمدی پرداخت می‌شود که حقوق آنها کمتر از ۱۸۰هزار تومان است و تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان بازنشستگی و بنیاد شهید و جانبازان قرار دارند.

بازپرداخت وام ودیعه مسکن تا سقف سه‌میلیون تومان پنج‌ساله است. این وام به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل درآمدشان ۵/۱برابر حداقل دستمزد سالانه و ۱۰سال سکونت در شهر موردنظر داشته باشند.