مسعود طاهری

تقاضای مصرف طلا در عربستان سعودی در سه ماه اول سال ۲۰۰۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷درصد افزایش یافت. به گزارش دفتر منطقه‌ای شورای جهانی طلا در دوبی تقاضا برای مصرف جواهرآلات در عربستان را ۷درصد و تقاضا برای خرده سرمایه‌گذاری در این زمینه را طی مدت یادشده با ۳درصد رشد اعلام کرد.

بنابراین گزارش مجموع تقاضای مصرف طلا در عربستان سعودی در سه ماه اول ۲۰۰۷ به ۹/۲۵تن رسیده است.

این گزارش می‌افزاید تصمیم ۲۶ ماه مارس شورای وزیران این کشور مبنی‌بر کاهش تعرفه واردات طلا از ۱۲درصد به ۵درصد موجب رشد تولید و کاهش قیمت تمام شده تولیدات طلا و جواهر در عربستان شده است. علاوه‌بر این افزایش زائران ورودی به این کشور بر حجم تقاضای طلا افزوده است.

در کشور امارات متحده عربی نیز تقاضای طلا برای مصرف جواهرآلات در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ نیز با ۷درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸/۲۷تن رسیده است که از نظر ارزشی ۲۴درصد رشد داشته است.

بنابراین گزارش در سایر کشورهای منطقه همچون کویت، بحرین، عمان و قطر مجموعا ۵/۱۰تن طلا مصرف شده است که از نظر وزنی ۵درصد و از نظر ارزشی ۲۳۶درصد رشد را تجربه کرده است.بر اساس گزارشات شورای جهانی طلا که این هفته اعلام شد تقاضای مصرف کل طلا در جهان به ۴/۱۷میلیارد دلار رسیده است که از ۴سال گذشته دو برابر شده است.

رشد قیمت نفت و گسترش صنعت توریسم از دلایل عمده رشد مصرف و تولید جواهرآلات در منطقه خاورمیانه ذکر شده است. بازار مصرف طلا و جواهر در مصر و ترکیه به شدت در حال گسترش است و در این میان مصرف طلا در هندوستان از رشدی ۵۰درصدی برخوردار بوده است. چین نیز رشد روزافزونی را تجربه می‌کند در حالی که ایالات‌متحده به عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان در سه ماه اول سال ۲۰۰۷ در زمینه جواهرآلات ۵درصد و در مجموع مصرف جواهرآلات و خرده سرمایه‌گذاری ۹درصد کاهش را تجربه کرده است.رشد تقاضای مصرف طلا در جهان چشم‌انداز مثبتی را برای رشد قیمت آن پدید آورده است.