بازندگان اصلی کاهش نرخ سود بانکی در پرداخت تسهیلات، اقشار ضعیف و متوسط جامعه خواهند بود. دکتر مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری، گفت: طبق اعلام رسمی نرخ تورم ۱۴‌درصد است و پیش‌‏بینی می‌‏شود در شرایط کنونی و آینده این نرخ رو به افزایش رود، لذا در چنین وضعیتی سپرده‌‏گذاران در سیستم بانکی متضرر می‌‏شوند و این امر برخلاف آرزوی دولت نهم مبنی بر گسترش عدالت و کاهش محرومیت است.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی برندگان اصلی کاهش نرخ سود بانکی عده‌‏ای محدود خواهند بود، زیرا با تصویب این تصمیم‌‏گیری تقاضا برای وام افزایش می‌‏یابد که در این‌‏گونه موارد معمولا افرادی موفق به دریافت تسهیلات بانکی می‌‏شوند که دسترسی به مقامات و مسوولان با نفوذ را دارند.

افقه افزود: از آنجایی که ساختار اجرایی و اداری تغییر نکرده اعطای تسهیلات با پارتی‌‏بازی و سفارش افراد صورت می‌‏گیرد و در چنین شرایطی افراد برخوردارتر منتفع می‌‏شوند و اینکه کاهش نرخ سود به ارایه تسهیلات به اقشار مختلف مردم کمک می‌‏کند، امری بعید به نظر می‌‏رسد و این اقشار در این مسابقه بازنده خواهند بود.

وی، تصریح کرد: از سوی دیگر با کاهش نرخ سود بانکی و افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات کاهش رشد نقدینگی امری بعید است و انتظار می‌‏رود با این سیاست نرخ آن افزایش یابد.

کارشناس مسائل اقتصادی، تعیین نرخ سود را برای هر بانکی و با هر توجیهی از سوی دولت با اهداف خصوصی‌‏سازی ناسازگار اعلام کرد و افزود: نرخ سود بانکی باید در جهت گسترش عدالت و سرمایه‌‏گذاری به کار گرفته شود، نه اینکه به محدودیت سرمایه‌‏گذاری منجر شود، این در حالی است که با توجه به ابزارها و رفتارهای مختلف دولت، خصوصی‌‏سازی مورد توجه قرار نگرفته است.