بیش از  ۴۸میلیارد دلار سرمایه‌ بخش انرژی کشور تحت پوشش بیمه‌های داخلی است

سرپرست شرکت بیمه ایران گفت: بیش از ۴۸میلیارد دلار از سرمایه‌های جاری ایران در بخش تولید انرژی در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی زیر پوشش‌های مختلف بیمه و به طور عمده کنسرسیومی به راهبری بیمه ایران قرار دارد.

«جواد سهامیان» که روز گذشته در همایش بین‌المللی بیمه انرژی در تهران سخن می‌گفت، اظهار امیدواری کرد در ۱۰سال آینده ‌این رقم به۱۰۰میلیارد دلار افزایش یابد. در این همایش علاوه بر متخصصان داخلی، کارشناسانی از شرکت‌های ارزیابی خسارت و کارگزاری بیمه از کشورهای انگلیس و فرانسه نیز حضور دارند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: شرکت سهامی بیمه ایران با توجه به جایگاه و نقش ویژه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی در نظام اقتصادی کشور، صیانت از دارایی‌ها و سرمایه‌های عظیم موجود در صنایع و تاسیسات مذکور را در برابر حوادث طبیعی و خسارات ناشی از خطاهای انسانی از طریق ارائه و تامین پوشش‌های بیمه‌ای لازم، سرلوحه دستورکار و مدیریت خود قرارداده است.

سرپرست بیمه ایران، روند به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها را تشریح کرد و گفت: با تلاش‌هایی که از سال‌های قبل در این زمینه انجام پذیرفت، سرانجام بازار انرژی ایران متقاعد شد که هزینه عدم تامین و خرید پوشش‌های بیمه‌ای لازم به مراتب بیش از هزینه خطرپذیری‌های مترتب بر تاسیسات و عملیات مربوطه است.

سهامیان اظهار داشت: تاسیس یک مجتمع تخصصی در زمینه ارائه بیمه‌های انرژی در سال ۱۳۷۸و تقبل تمام عملیات بیمه‌گری در صنایع مرتبط با نفت توسط این شرکت سرآغاز ایفای نقش فعال بیمه ایران در این عرصه حیاتی از اقتصاد ملی کشورمان تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا، در مرحله نخست یک فقره بیمه‌نامه جامع اموال برای ۹مجتمع فعال پتروشیمی کشور با سرمایه ۴/۵میلیارد دلار از سوی بیمه ایران صادر شد.

سرپرست بیمه ایران تاکید کرد: سپس با اتکا به تجارب حاصله در بخش انرژی و همچنین بازارهای جهانی بیمه اتکایی و امعان نظر به محدودیتی که ‌در زمینه ظرفیت پوشش‌های خطرپذیری انرژی در کشورمان وجوددارد، شرکت سهامی بیمه ایران با تاسیس کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی نسبت به ارائه پوشش‌های بیمه‌ای در بخش انرژی اقدام کرد.

سهامیان، «افزایش ظرفیت نگهداری در صنعت بیمه کشور و واگذاری کمتر به بازار بین‌المللی اتکایی» را از نتایج تشکیل کنسرسیوم مذکور دانست و گفت: این کار فواید گوناگونی را به ارمغان آورده که همکاری منطقی با بازار بین‌المللی بیمه‌های اتکایی، پرهیز از موازی کاری در امور تصمیم‌سازی و دوری از هزینه اضافی در نرخ و شرایط ارائه شده از سوی بیمه گران بین‌المللی از آن جمله است.

وی خاطرنشان کرد: خدمات و عملکرد حدود ۹سال گذشته بیمه ایران و شرکایش در کنسرسیوم یادشده، ما را بیش از پیش متقاعد ساخته که امکان بهره‌گیری بهینه از فرصت‌ها و برخورد موثر با چالش‌های نوین دراین عرصه مستلزم همکاری‌های گسترده‌تر و نزدیک‌تر بین اعضای کنسرسیوم (به رهبری شرکت سهامی بیمه ایران) از یکسو، و بیمه‌گران اتکایی و کارگزاران بین‌المللی، از دیگر سو فراهم است.

سرپرست بیمه ایران گفت: امکان ارتقای پذیرش خطرپذیری از جانب بیمه‌گران بین‌المللی، رفع و یا حداقل کاهش محدودیت در پوشش‌های ارائه شده، رفع محدودیت‌های جاری برای مجموع خسارات وارده به بیمه‌گذاران داخلی از اهم معضلات و تنگناهایی است که تشریک مساعی بیشترما با بیمه‌گذاران و کارگزاران بین‌المللی را طلب می‌کند.

سهامیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بهره‌گیری از درآمدهای منابع عظیم نفت و گازی که هم اکنون در اختیار نسل حاضر کشورمان قرار دارد، علاوه بر ارتقای سطح درآمد عمومی، اشتغالزایی و آسایش و رفاه این دوران، باید ایجاد زیرساخت‌های ضروری جهت تحقق توسعه‌ای همه جانبه و پایدار ملی برای هم عصران و همچنین آیندگان وجهه همت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بدیهی است که در راستای انجام این مهم از برنامه‌ریزی‌های هدفمند، گسترده و مداوم و سرمایه‌گذاری‌های کافی برای خلق حداکثر ارزش افزوده در تبدیل مواد خام هیدروکربوری به محصولات ارزشمندتر در صنایع پتروشیمی گریزی نیست.

سرپرست بیمه ایران اظهار داشت: اجرای اینگونه برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر افزایش درآمد ارزی کشور و ارتقای سطح معیشت عمومی منابع مالی و پولی لازم برای ایجاد زیرساخت‌های ضروری برای توسعه پایدار و همه جانبه ملی را نیز فراهم خواهد آورد.

وی وجود خطا و شکست را در اینگونه طرح‌ها امکان‌پذیر دانست و افزود: وجود و کاربرد مستمر مواد نفتی و استفاده از این مواد در فرآیند تولید که با درجه حرارت و فشار بالا توام است، زمینه‌های مستعد برای بروز حوادث گوناگون در تاسیسات و صنایع هیدروکربوری را پدید می‌آورد.

سهامیان گفت: علاوه بر حریق و انفجار، عوامل دیگری نظیر زلزله، سیل، توفان، انفجار ابر بخار، آزاد شدن مواد سمی است که این صنایع و سرمایه‌گذاری‌ها را به‌طور مستمر مورد تهدید قرار می‌دهند.

سرپرست شرکت بیمه ایران اضافه کرد: مرور سوابق بیانگر این است که علاوه بر خسارت‌های ناشی از عملیات خرابکارانه و حریق عمدی، سهم قابل توجهی ازآتش سوزی و انفجارها در صنعت پردازش هیدروکربوری به خطای انسانی مربوط است. وی اظهار داشت: باتوجه به نقش کلیدی تاسیسات نفتی و صنایع هیدروکربوری در چرخه تولید جهانی اثار خطرپذیری‌های فاجعه آمیز در این صنایع و تاسیسات که با تمرکز مقادیر قابل توجه سرمایه همراه است، سیطره اقتصاد ملی و در نهایت اقتصاد بین‌المللی را متاثر می‌سازد.

سهامیان گفت: از اینرو بر این باور هستیم که در این عصر از روابط بین‌المللی که همکاری‌ها، تعامل‌ها و اتکای متقابل ملت‌ها از ویژگی‌های خاص آن بشمار می‌رود، ایجاد تضییقات و موانع تنگ نظرانه به طور اعم و برقراری تحریم‌های یکجانبه به طور اخص، تنها اقتصاد ملی کشورها را به صورت انفرادی متضرر می‌کند و منافع جمعی و مشروع جامعه جهانی را خدشه‌دار می‌ساز.

سرپرست بیمه ایران افزود: فراهم‌سازی بسترهای ایمنی و سامانه‌هایی جهت ترمیم هر چه سریع‌تر بخش‌های آسیب دیده از حوادث و خطرهای گوناگون از پیش زمینه‌های عمده موفقیت در برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به منابع هیدروکربوری است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات گوناگون بین سامانه‌ها موجب بروز تنوع، فشردگی و پیچیدگی و افزایش خطرپذیری تولید در این صنایع شده است. خطر‌پذیری‌های نهفته و ناشی از تغییرات و تحولات سریع فرآیندهای شیمیایی موجب می‌شود که ارزیابی خطرهای احتمالی در این صنایع صرفا با اتکا به حوادث و وقایع گذشته و تجارب خسارت‌های پیشین، مقدور نشود.

سهامیان اضافه کرد: علاوه بر این، پویایی و تحولات گسترده در صنعت اثر و تغییر مستمر اجزای متشکله این صنعت بررسی و ارزیابی خطرپذیری را بسیار پیچیده‌تر ساخته است.

سرپرست بیمه ایران اظهار داشت: در تحلیل نهایی باید گفت که ارزیابی خطرپذیری این صنایع صرفا به جنبه‌های فنی منحصر نیست، بلکه عوامل زیست محیطی، اقتصادی و حتی سیاسی نیز می‌توانند علت بروز حادثه، یا حداقل بخشی از زنجیره علت و معلول حوادث، محسوب شوند.

همایش بین‌المللی انرژی با مشارکت بیمه ایران و شرکت «یو آی بی» برپا شده است و دو روز ادامه دارد.