در ژاپن برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر و راحت‌تر کردن زندگی روزمره مردم بسیاری از فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌های اقتصادی، به صورت ماشینی درآمده و به دستگاه‌ها و یا ماشین سپرده شده‌اند. با مکانیزه کردن کارها در ژاپن، نه فقط وقت مردم برای انجام کارهای اداری معمولی کمتر به هدر می‌رود، بلکه به شهروند فشارهای روانی ناشی از انتظار زیاد در صف‌ها نیز وارد نمی‌شود. دستگاه‌های خودپرداز در هفت روز هفته در ساعت‌های طولانی‌تر از ساعات کار بانکی، کار پرداخت، دریافت، واریز پول به حساب دیگران و نشان دادن موجودی دفترچه حساب را در مدت بسیار کوتاهی انجام می‌دهند. تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی انجمن خدمات پولی ژاپن (ام.آی.سی.اس) نشان می‌دهد که بانک‌های ‌این کشور دارای نزدیک به ۷۳هزار دستگاه خودپرداز در سراسر این کشور هستند. دستگاه‌های ای.تی.ام علاوه بر اینکه در جلوی بانک‌ها به میزان زیادی وجود دارند، برای بیشتر کردن خدمات بانکی به مردم در گوشه و کنار شهرها همچون داخل ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نیز وجود دارند. معمولا در شهرهای بزرگ ژاپن در مقابل هر بانک بزرگی، دست‌کم ۱۰دستگاه ای.تی.ام وجود دارد و هرچه به حاشیه شهرها نزدیکتر شویم، شمار آنها کمتر می‌شود. برای استفاده از این دستگاه‌ها، مشتری نیاز به داشتن کارت‌های مغناطیسی رمزدار بانکی دارد. به تازگی در برخی از بانک‌ها برای تقویت سیستم امنیتی، علاوه بر شماره رمز، مشتری باید برای شناسایی هویت، بخشی از دست خود را بر روی دستگاه شناسایی فردی بگذارد. این دستگاه‌ها از انواع مختلف بوده که برخی ‌از آنها اثر انگشت و برخی دیگر ویژگی‌های سیاهرگ دست را شناسایی می‌کنند.

مشتریانی که از این سیستم ایمنی قوی استفاده می‌کنند، باید در آغاز اثر انگشت و یا ویژگی‌های سیاهرگ خود را در بانک به ثبت برسانند تا در هنگام مراجعه دستگاه بتواند عمل مقایسه اطلاعات و شناسایی را با موفقیت انجام دهند. از سوی دیگر در گوشه و کنار شهرها و شهرستان‌های ژاپن سوپرمارکت‌های شبانه روزی کوچکی هستند که با بانک‌ها همکاری تجاری داشته و به همین دلیل خدمات مالی نیز به مشتری ارائه می‌کنند. بر همین اساس نیز همیشه در گوشه‌ای از این سوپرمارکت‌های شبانه‌روزی ‌دستگاه ای.تی.ام وجود داشته و مشتریان می‌توانند از این دستگاه‌ها حتی در نیمه‌شب و یا روزهای تعطیل نیز استفاده کنند. آمارهای منتشر شده از سوی «ام.آی.سی.اس» نشان می‌دهد، علاوه بر دستگاه‌های ای.تی.ام وابسته به بانک‌ها، نزدیک به ۲۴هزار دستگاه ای.تی.ام در سوپر مارکت‌های سراسر این کشور وجود دارد. از سوی دیگر سازمان عمومی پست ژاپن نیز خود یک نهاد مالی بوده و همانند بانک‌ها فعالیت گسترده پولی ارائه می‌کند.

بر همین اساس در ادارات پست ژاپن که در گوشه و کنار شهرها و حتی دورترین نقاط دارای دفتر هستند، دستگاه‌های ای.تی.ام وجود دارد. آمارها نشان می‌دهد، شمار دستگاه‌های ای.تی.ام سازمان پست ژاپن در سراسر این کشور به بیش از ۲۶هزار دستگاه می‌رسد. استفاده از دستگاه‌های ای.تی.ام در ژاپن در ساعات اداری رایگان بوده و مشتری می‌تواند از کیوسک دستگاه ای.تی.ام موجود در هر کجای کشور به حساب خود دسترسی پیدا کند. در ژاپن از راه شبکه اینترنت نیز امکان واردشدن به حساب بانکی خود وجود داشته و از این راه می‌توان پول‌های واریز شده را چک کرده و یا از حساب خود به حساب دیگران پول واریز کرد. از سوی دیگر در ژاپن بیشتر مردم علاوه‌بر داشتن کارت بانکی، دارای کارت‌های اعتباری هستند و به همین دلیل فرد بدون داشتن پول نقد در جیب می‌تواند به فروشگاه رفته و تا سقف مشخصی خرید کند. پول خرید کالا یک ماه بعد به‌طور خودکار از حساب بانکی مشتری کم می‌شود و جزییات مربوط به این عمل نیز همراه با نامه به خانه فرد فرستاده می‌شود.