سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه اتومبیل تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. از بین رفتن اتومبیل

گاهی به علت وقوع حادثه، خسارت مستثنا شده یا خسارت غیر قابل جبران در بیمه‌نامه، مانند جنگ و زلزله، اتومبیل از بین می‌رود. در این صورت، قرارداد بیمه خود به خود فسخ می‌شود. این فسخ غیرارادی به علت از بین رفتن اتومبیل، انفساخ قرارداد بیمه‌ نام دارد.

در صورتی که اتومبیل به علت وقوع حوادثی که تحت پوشش این بیمه‌نامه نیست از بین برود، بیمه‌نامه منفسخ می‌گردد (شرطی در بیمه‌نامه بدنه). در صورت از بین رفتن کلی اتومبیل، قرارداد بیمه فسخ خواهد شد (شرطی در بیمه‌نامه شخص ثالث).

با انفساخ قرارداد بیمه، حق بیمه باقی ‌مانده مدت بیمه به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه‌‌گذار مسترد می‌شود (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

استفاده در خارج از کشور

اصطلاح مشابه: تعهدات خارج از کشور، پوشش ترانزیت خارج از کشور

در بیمه بدنه، در صورت درخواست بیمه‌گذار، توافق بیمه‌گر و در ازای پرداخت حق بیمه اضافه، جبران خسارت احتمالی اتومبیل در زمان استفاده در خارج از کشور نیز تعهد می‌شود. پوشش این بیمه‌نامه محدود به خسارت‌هایی است که در محدوده جغرافیایی ایران ایجاد می‌شود و تعمیم آن به حوادث خارج از کشور مشروط به توافق خاص است (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

استهلاک

گاهی به تشخیص کارشناس خسارت، یک یا چند قطعه اتومبیل خسارت‌دیده، باید تعویض شود. اگر مدت معینی از سال ساخت چنین اتومبیلی گذشته باشد از خسارت قابل پرداخت بابت بهای قطعات تعویض‌شده، مبلغی با عنوان استهلاک کم خواهد شد. در صورت وقوع خسارت کلی برای اتومبیل، خسارت قابل پرداخت مشمول کسر استهلاک نمی‌شود.

ملاک تعیین خسارت جزئی اتومبیل، هزینه تعمیر شامل دستمزد عادله و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و... خواهد بود. میزان استهلاک برای قطعات تعویضی (به جز شیشه و شیشه چراغ اتومبیل)، از شروع سال پنجم ساخت اتومبیل به بعد و برای هر سال ۵درصد و حداکثر ۲۵درصد خواهد بود (شرطی در بیمه‌نام بدنه).

خسارت باطری و لاستیک‌های چرخ اتومبیل در اثر هر یک از خطرات بیمه‌شده تا ۵۰درصد قیمت نو قابل پرداخت است (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

افزایش قیمت اتومبیل

اصطلاح مشابه: نوسان قیمت

بیمه‌گر تعهد دارد حداکثر تا ارزش اتومبیل در تاریخ وقوع حادثه ( و به شرط آنکه بیشتر از مبلغ بیمه نباشد) خسارت بپردازد.

گاهی به علت افزایش عمومی قیمت‌ها یا تورم، قیمت اتومبیل در تاریخ وقوع حادثه بیشتر از قیمت آن در تاریخ شروع بیمه (یا بیشتر از مبلغ بیمه) است. در این صورت، خسارت قابل پرداخت برای جبران خسارت وارده کافی نخواهد بود و بیمه‌گذار زیان خواهد کرد برای جلوگیری از چنین زیانی، بیمه‌گر در ازای دریافت حق بیمه اضافی تعهد می‌کند تا در صورت افزایش قیمت اتومبیل در مدت بیمه، خسارت قابل پرداخت (برای جبران خسارت احتمالی)، متناسب با این افزایش قیمت محاسبه شود.