گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: مجموع تقاضای مصرف‌شده طلای جهان در سه ماه دوم سال ۲۰۰۶ نسبت به سه ماه دوم سال ۲۰۰۵میلادی ۱۶درصد کاهش یافته است. همچنین مجموع تقاضای مصرف شده نیمه اول سال ۲۰۰۶ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۵ نیز به همین میزان (۱۶درصد) کم شده است. شورای جهانی طلا در گزارش‌های خود میزان تقاضای مصرف‌شده هر یک از مصارف مختلف طلا را در نیمه اول سال ۲۰۰۶ در مقایسه با سال گذشته میلادی منتشر کرده است. بنابراین گزارش در نیمه اول سال ۲۰۰۶ میزان جواهرآلات طلای مصرف شده به ۴/۱۰۹۰تن رسیده که در مقایسه با ۳/۱۴۲۱تن در شش ماه اول سال ۲۰۰۵ در حدود ۲۳درصد کاهش داشته است.

در شش ماه اول سال ۲۰۰۶ میزان طلای استفاده شده در صنایع مختلف و دندانپزشکی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۵ به ترتیب ۹درصد و ۳درصد کاهش یافته در حالی که مصرف طلا در صنعت الکترونیک ۹درصد افزایش داشته است در این مدت مصرف طلا در بخش سرمایه‌گذاری‌های کلان ۳درصد رشد داشته در حالی که در بخش سرمایه‌گذاری‌های خرد ۲۲درصد کاهش داشته است. شورای جهانی طلا همچنین در گزارشی از کاهش ۲۵درصدی تقاضای طلای خاورمیانه در سه ماه دوم سال ۲۰۰۶ خبر داده است.

این گزارش می‌افزاید: کاهش ۲۵درصدی تقاضا برای طلا در سه ماه دوم سال ۲۰۰۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حالی صورت می‌گیرد که تقاضا برای این فلز گران‌قیمت در عربستان کاهش ۳۲درصدی و در امارات کاهش ۲۱درصدی را شاهد بوده است. شورای جهانی طلا در ادامه گزارش خود گفت: کاهش تقاضا برای طلا در مدت مذکور به دلیل افزایش بهای طلا به ویژه در آسیا و خاورمیانه بود که عوامل دیگر در منطقه نیز به آن کمک کردند. روز گذشته قیمت آتی هر اونس طلا در ساعت ۵۰/۱۴ به وقت تهران به حد ۹۰/۶۱۳دلار رسید که نسبت به روز قبل ۵/۲دلار کاهش قیمت داشته است. همچنین قیمت طلا برای تحویل در ماه دسامبر به ۳۰/۶۲۲ دلار رسید که نسبت به روز قبل تقریبا ۲۰/۳دلار کاهش قیمت داشته است. کاهش قیمت طلا طی دو روز گذشته بیشتر به دلیل کاهش قیمت نفت بوده است.